Renault umum perancangan untuk 6 tahun – 21 model baharu termasuk 8 EV, 12 hibrid menjelang 2022

Renault umum perancangan untuk 6 tahun – 21 model baharu termasuk 8 EV, 12 hibrid menjelang 2022

Groupe Renault telah mendedahkan pelan perancangan perniagaan baharu bagi tempoh enam tahun, yang dipanggil ‘Drive the Future’, dengan menyasarkan pendapatan tahunan melebihi €70 bilion (RM347.6 bilion) dan margin keuntungan sehingga 7% menjelang 2022, di samping aliran tunai yang positif setiap tahun.

Puncak bagi pelan ini ialah pengeluaran produk secara besar-besaran, dengan tidak melebihi 21 model baharu dalam perancangan, termasuk MPV kompak untuk India, crossover segmen-C baharu dan kenderaan elektrik (EV) aras permulaan bagi China. Renault juga semakin serius untuk memproduksi kenderaan berteraskan elektrik, termasuk persediaan melancarkan lapan EV sepenuhnya dan 12 model hibrid, dengan sasaran mengurangkan 30% kos bateri dan 20% bagi kos motor.

EV bakal menjadi daya tarikan untuk pengguna, menurut syarikat tersebut – mereka akan menampilkan ruang dalaman yang terbaik dalam kelasnya, termasuk lantai rata dan perisian pengudaraan yang dipertingkatkan. Renault juga merancang untuk menambah baik kadar NEDC dengan melebihi 600 km, berbanding 400 km sebelum ini. Malah pengecasan pantas juga boleh mencapai sehingga 230 km dalam tempoh 15 minit.

Perancangan ini juga membabitkan peluasan barisan model kos rendah untuk peringkat global, termasuk jenama Dacia dan Lada, serna crossover Renault Kwid. Begitu juga dengan barisan kenderaan komersil ringan (LCV) di mana Renault menyasarkan untuk menjadi pemain global teratas dalam segmen, serta menawarkan barisan kenderaan komersil elektrik terbesar.

Renault umum perancangan untuk 6 tahun – 21 model baharu termasuk 8 EV, 12 hibrid menjelang 2022

Pemanduan sendiri juga antara dalam perancangan, dengan menghasilkan pemanduan lebuhraya semi-auto Tahap 2 bermula 2019, dimulakan dengan model generasi akan datang bagi Clio dan Espace. Syarikat ini juga akan meningkat ke Tahap 3 bagi pemanduan sendiri pelbagai-lorong pada 2021 dan Tahap 4 sepenuhnya pada 2022, dimulakan dengan EV serba baharu. Sekaligus, Renault mahu menghasilkan sebanyak 15 model pemanduan sendiri dalam rangkaiannya.

Di bawah pelan baharu ini juga, Groupe Renault juga mensasarkan 40% peningkatan bagi unit jualan iaitu melebihi lima juta kenderaan setiap tahun, berbanding 3.47 juta yang terjual pada 2016. Pelan ini juga membabitkan perkongsian kerjasama antara Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi, dengan 80% model Renault akan dibangun menggunakan platform modular Pakatan terbabit, sekaligus mengurangkan kos sebanyak 40% bagi R&D dan 30% untuk kos produksi.

Lain-lain perincian di dalam pelan ini termasuklah penjimatan sebanyak €4.2 bilion (RM20.9 bilion) bagi pelaburan di dalam kajian dan pembangunan untuk tempoh enam tahun. Renault juga merancang untuk mempunyai 100% kenderannnya yang boleh dihubungkan secara terus dengan perkhidmatan Internet menjelang 2022, meningkat sebanyak 30% berbanding masa ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required