Mitsubishi bakal belanjakan $5.35 bilion dalam 3 tahun

Mitsubishi bakal belanjakan $5.35 bilion dalam 3 tahun

Selepas diselamatkan oleh Nissan tahun lalu, Mitsubishi Motors kini bangkit daripada masalah kewangan yang dihadapinya. MMC merancang untuk membelanjakan lebih dari 600 juta yen ($5.35 bilion) bagi perbelanjaan kapital serta R&D bagi tempoh tiga tahun akan datang.

Peruntukan besar untuk perbelanjakan ini adalah sebahagian usaha untuk memulihkan perniagaan syarikat itu selepas skandal manipulasi ujian penggunaan minyak, yang diakui MMC pada April 2016. Ini menurut Nikkei, yang turut menambah bahawa rancangan untuk membelanjakan 5% daripada jualan tahunan untuk peralatan dan jumlah yang sama untuk R&D.

Perincian lanjut akan didedahkan kemudian, bersama rancangan jangka sederhana. Bagaimanapun, media Jepun dana berkenaan akan digunakan bagi pembangunan kenderaan elektrik dan untuk merancakkan pengeluaran jenama itu di China dan Indonesia.

Mitsubishi bakal belanjakan $5.35 bilion dalam 3 tahun

Bulan lalu, pakatan Renault Nissan Mitsubishi mendedahkan perancangan enam-tahun yang ditelah ditetapkan dengan angka-angka yang mengejutkan. Dengan MMC menyertai pakatan ini, matlamatnya juga semakin meluas – ini termasuk menggandakan perolehan tahunan bersama sebanyak €10 bilion dipenghujung rancangan itu nanti, dengan lebih daripada sembilan juta kenderaan berkongsi empat platform yang sama. Perkongsian enjin dan transmisi juga akan menampung 75% jualan keseluruhan.

“Untuk mencapai sasaran ini, di satu sisi, Renault, Nissan dan Mitsubishi akan menggiatkan usahasama perkongsian platform, sistem janaan kuasa dan kenderaan elektrik, autonomous dan teknologi rangkaian generasi baru. Di sisi lain pula, usahasama perlu dijalinkan berdasarkan skala yang semakin besar ini. Sasaran jualan tahunan keseluruhan ialah agar ia melebihi 14 juta unit kenderaan, dengan keuntungan dijangka $240 bilion sepanjang tempoh rancangan itu,” jelas Pengerusi dan CEO pakatan itu, Carlos Ghosn.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required