Honda Malaysia panggil semula 2,814 unit HR-V tahun 2016 – palang penstabil depan dikhuatiri mudah patah

Honda Malaysia panggil semula 2,814 unit HR-V tahun 2016 – palang penstabil depan dikhuatiri mudah patah

Honda Malaysia hari ini mengumumkan panggilan semula sejumlah 2,814 unit Honda HR-V bagi model buatan tahun 2016 bagi tujuan penggantian palang penstabil. Stok bagi alat ganti yang ada kini mampu menampung sehingga 50% keperluan program ini, dan akan meningkat kepada 100% pertengahan November 2017.

Ini adalah berikutan palang penstabil di bahagian depan berkemungkinan patah jika berhadapan dengan tekanan tinggi. Bagaimanapun, model lain yang dijual oleh Honda Malaysia tidak terlibat dengan panggilan semula ini.

Menurut Honda Malaysia, kemungkinan palang penstabil itu patah adalah disebabkan kawalan suhu yang tidak tepat ketika proses pengeluarannya, memberi kesan terhadap ketahanan keseluruhannya. Ini dikhuatiri berkemungkinan akan menyebabkannya patah dalam keadaan tekanan tinggi. Jika ia patah, kesannya adalah roda hilang keseimbangan dan menyebabkan pemanduan menjadi tidak stabil dengan kenderaan akan tertolak ke sebelah kanan atau kiri.

Honda Malaysia panggil semula 2,814 unit HR-V tahun 2016 – palang penstabil depan dikhuatiri mudah patah

Namun, setakat ini tiada apa-apa kes kemalangan atau kecederaan yang dilaporkan berkaitan masalah ini di Malaysia. Honda Malaysia mengambil langkah awal untuk berjaga-jaga bagi memastikan keselamatan pelanggan terjamin, dan memohon maaf di atas segala kesulitan yang dihadapi oleh semua pelanggan terlibat.

Semua palang penstabil yang terkesan akan digantikan dengan alat ganti baru. Pelanggan yang terlibat di dalam panggilan semula ini akan dihubungi melalui surat, yang turut akan disertakan dengan perincian selanjutnya. Pelanggan diminta untuk membawa kenderaan mereka ke pusat servis Honda terdekat bagi pemeriksaan dan penggantian alatan berkenaan. Semua kos akan ditanggung oleh Honda Malaysia.

Honda Malaysia juga sangat-sangat menggalakkan semua pelanggan yang terlibat agar menggantikan palang penstabil kenderaan mereka secepat mungkin sebaik menerima surat. Ini kerana jika patah, ia boleh membawa kepada kebocoran tayar dan pemanduan yang tidak stabil. Pelanggan boleh juga menghubungi Honda Malaysia untuk menyemak status kenderaan mereka melalui laman www.honda.com.my atau www.productrecall.honda.com.my serta boleh juga hubungi talian bebas tol 1-800-88-2020.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required