Honda tumpu pengeluaran hibrid di rantau Asia Pasifik

Honda tumpu pengeluaran hibrid di rantau Asia Pasifik

Honda mahu memberikan tumpuan yang penuh bagi pengeluaran model hibrid iaitu sebahagian daripada pelan 2030 Vision yang telah dirangka Jun lalu. Pengeluar automotif ini menyasarkan untuk mempunyai kenderaan dengan teknologi bahan api alternatif iaitu bagi dua pertiga daripada jualannya di peringkat global menjelang tahun 2030, dengan hibrid dan plug-in hybrid menjadi separuh daripada komposisi tersebut.

Presiden dan CEO Honda Takahiro Hachigo berkata, daripada 65% kenderaan hijau yang diunjurkan jualannya, hibrid dan PHEV dijangka menyumbang 50% daripada jualan tersebut, dan selebihnya ialah kenderaan hidrogen (FCV) yang dijana oleh sel bahan api dan sifar-emisi/EV. Di rantau Asia Pasifik, hibrid adalah menjadi keutamaan sasaran.

Bercakap kepada pemberita di Tokyo pada hujung bulan lalu, Hachigo berkata, teknologi tersebut telah pun diwujudkan, dan akan terus mempromosikan hibrid di rantau ini. Di mana buat masa ini, hibrid telah menyumbang sebanyak 30% daripada jualan domestik pengeluar kenderaan di Jepun, dan ia telah menokok jualan sekitar 2.1 juta bagi kenderaan hibrid sejak teknologi ini diperkenalkan secara komersil.

Beliau menjelaskan bahawa walaupun strategi besar untuk pengeluaran elektrik akan mengambil pendekatan yang berbeza (bateri EV, hibrid dan FCV), adalah sukar untuk mengolah sesuatu seperti Honda Clarity, yang mana sudah tersedia dalam ketiga-tiga bentuk – di rantau ini, kecuali diberi subsidi atau sokongan oleh kerajaan.

Honda tumpu pengeluaran hibrid di rantau Asia Pasifik

Walau bagaimanapun, beliau berkata, keadaan mungkin berubah mengikut perkembangan semasa. “Pada dasarnya, kami ingin memberi tumpuan bagi hibrid, tetapi akan akan tetap melihat trend yang sedang berkembang di rantau masing-masing dan akan bertindak sewajarnya,” katanya lagi.

Hachigo berkata langkah ke hadapan bagi bahan api alternatif adalah sangat diperlukan, dan bukan hanya sekadar mengikut trend pengeluar kenderaan. “Elektrifikasi bukanlah tujuan tersendiri. Sebaliknya, objektifnya adalah untuk memulihara sumber, melindungi alam sekitar dan mengurangkan pelepasan CO2.”

Beliau berkata misi ke arah elektrifikasi mempunyai beberapa cabaran. “Di pihak kami, hanya ada tiga. Yang pertama ialah teknologi, bagaimana hendak mewujudkannya. Yang kedua pula dari perspektif perniagaan, seperti bagaimana untuk mengurangkan kos (bagi produksi) dan ketiga, bagaimana hendak membangunkan infrastrukturnya,” jelasnya.

Honda tumpu pengeluaran hibrid di rantau Asia Pasifik

Tambahnya lagi, ”Mengenai pembangunan teknologi dan isu kos, ini adalah sesuatu yang memerlukan usaha kita sendiri, tetapi apabila ia turut melibatkan pembangunan infrastruktur, kita perlu bekerjasama dengan kerajaan dan rantau yang terlibat.”

Syarikat ini juga melihat akan pemuliharaan penggunaan tenaga dan pengurangan pelepasan sebahagian daripada sumber hijau. Hachigo berkata pengeluar kenderaan bukan hanya menangani produk yang dijual tetapi juga proses pengeluaran dan logistik untuk komponen yang digunakan bagi memastikan ia mempunyai dasar alam sekitar yang komprehensif.

“Walau pun ia adalah misi terbesar bagi produk kami, namun demikian kami tetap akan memberikan pertimbangan kepada aliran pengeluaran dan proses kami, dan kami telah menetapkan sasaran untuk kilang-kilang global, di mana kami telah bekerja keras untuk mengusahakannya,” katanya.

“Untuk fasiliti pengeluaran kami di seluruh dunia, kami sedang berusaha untuk memanfaatkan lagi karakteristik bagi setiap lokasi yang berbeza dan kemungkinan, kami akan cuba untuk menjanakan kuasa menggunakan tenaga yang diperbaharui. Tenaga solar dan kuasa angin juga telah digunakan di beberapa kawasan,” tambah Hachigo.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required