Nampaknya SUV Volvo XC60 generasi baharu bakal membuat penampilannya pada pasaran tempatan tidak lama lagi setelah pembaca kami Sean Woo terserempak dengan unit yang sedang diuji di atas jalan raya Malaysia.

XC60 generasi terkini berkenaan diperkenalkan buat pertama kali untuk peringkat global pada Geneva Motor Show Mac lalu, dan telah pun tiba ke pasaran Singapura. Unit yang dikesan sedang diuji di Glenmerie ini juga nampaknya diberikan pakej trim R-Design yang dapat dikenal pasti berdasarkan rekaan pada gril hadapan lebih agresif berbanding model Momentum dan Inscription.

Ciri lain yang turut ditonjolkan pada trim R-Design ini termasuk apron bawah yang lebih menyerlah, penutup cermin sisi berlainan warna, serta bampar belakang berbeza yang menampilkan serlahan elemen hitam disekeliling perumah sepasang tip ekzos. Penampilan XC60 R-Design ini juga turut menyerlahkan rim aloi 19-inci lima jejari berkembar dengan kemasan matte black diamond cut.

Tiada gambar bahagian dalaman dapat diambil pada kali ini, namun ia dijangka turut menawarkan pakej R-Design pada kabin yang terdiri dari peralatan seperti roda strereng balutan kulit dan juga tombol gear R-Design serta tempat duduk yang lebih sporty.

Seperti pada model XC90 generasi terbaharu, XC60 turut bakal hadir dengan sistem infotainmen Sensus secara standard bersama paparan instrumen 12.3-inci dan juga pendingin hawa automatik (sistem empat zon hanya ditawarkan pada model T5 dan T6). Namun sistem audio premium pilihan Bowers & Wilkins masih lagi belum pasti adakah ia akan ditawarkan atau tidak.

Volvo XC60 turut diasaskan dari platform Scalable Product Architecture (SPA) yang sama seperti model siri 90 (XC90, S90, V90) yang lebih besar. Ini bermaksud ia turut tidak ada masalah untuk dipadankan dengan unit janakuasa petrol turbo-supercharger bersama sistem hibrid T8 Twin Engine yang mampu menghasilkan kuasa keseluruhan 407 hp/640 Nm.

Tidak dapat dipastikan enjin apa yang menjana model yang diuji ini, tetapi kami jangkakan ia adalah dari model T6 dengan enjin 2.0 liter turbo-superchager empat silinder dengan bekalan kuasa 320 hp/400 Nm, dipadankan bersama kotak gear automatik lapan-kelajuan.

GALERI: Volvo XC60 2018