Inamori semak semula kualiti, bakal dekatkan jurang Proton terhadap pesaing lain dengan KPI baharu

Inamori semak semula kualiti, bakal dekatkan jurang Proton terhadap pesaing lain dengan KPI baharu

Dalam wawancara bersama naib presiden pembuatan baharu Proton, Yoshiya Inamori, beliau turut menjelaskan satu lagi visinya dalam Proton iaitu untuk meningkatkan kualiti produk jenama automotif nasional tersebut.

Seperti yang diketahui, Proton menghadapi sentimen terhadap persepsi pelanggan terhadap kereta-kereta keluarannya. “Kerana reputasi atau variasi dalam pasaran (melibatkan) pelanggan (berkaitan) kualiti kenderaan Proton kami, saya lihat (ia) sebagai perkara yang tidak berapa baik,” katanya.

Dalam usaha Inamori untuk mengatasi masalah ini, Inamori mendedahkan berberapa langkah yang akan diambil. Beliau sedar akan perbezaan dari segi kualiti Proton terhadap pesaing-pesaing lain. Usaha berkenaan termasuk membuat kaji selidik untuk menentukan perbezaan kualiti antara Proton dan pesaingnya seterusnya mengetahui dengan jelas di mana kedudukan jenama tersebut sekarang.

Inamori semak semula kualiti, bakal dekatkan jurang Proton terhadap pesaing lain dengan KPI baharu

Langkah ini membolehkan sasaran kualiti dapat ditentukan dengan lebih baik. “Sekarang, kami sedang membuat kaji selidik, melihat semula kualiti dari pesaing. Kami nampak berberapa perbezaan antara pesaing-pesaing lain, jadi untuk mengatasi kualiti pesaing, kami kini menetapkan sasaran kualiti,” jelas Inamori.

Selain dari memantau kualiti yang diberikan pesaing, Inamori mengaskan indeks prestasi utama (KPI) dalaman turut perlu dirombak semula bagi membantu meningkatkan kualiti. Kesemua penambahbaikkan ini akan diperkenalkan dari masa ke masa menerusi pengenalan dari model ke model, kerana Proton menjual kereta setiap hari.

“Tugas saya untuk berberapa bulan akan datang adalah untuk mengatasi tahap kualiti pesaing. Saya tetapkan KPI untuk kualiti, secara dalaman, jadi kami perlu mula untuk meningkatkan KPI kualiti kami,” tegas Inamori.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required