BRT KL-Klang dibatalkan, bertindih dengan LRT3

BRT KL-Klang dibatalkan, bertindih dengan LRT3

Awal bulan ini, kerajaan telah mengumumkan untuk membatalkan Projek Bas Rapid Transit (BRT) laluan Kuala Lumpur (KL)-Klang.

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nancy Shukri, ia dibatalkan kerana bertindih dengan cadangan projek Transit Aliran Ringan (LRT) 3.

Keputusan ini diambil selepas kerajaan telah menjalankan penelitian terperinci ke atas kedua-dua projek tersebut sebelum memutuskan untuk membatalkan BRT KL-Klang kerana mendapati projek LRT3 akan memberi impak yang lebih besar daripada cadangan projek BRT, laporan Bernama.

“Cadangan projek LRT3 ini adalah meliputi laluan Bandar Utama ke Johan Setia di Klang melalui Glenmarie, Shah Alam dan Bandar Klang,” katanya menjawab pertanyaan Dr Ong Kian Ming (DAP-Serdang) pada sesi pertanyaan-pertanyaan menteri di Dewan Rakyat hari ini.

BRT KL-Klang dibatalkan, bertindih dengan LRT3

Mengulas lanjut, Nancy berkata cadangan projek LRT3 diberi keutamaan setelah mengambil kira banyak faktor, termasuk laluan LRT3 merangkumi kawasan yang pada ketika ini langsung tidak mempunyai capaian atau akses kepada mana-mana perkhidmatan rel bandar.

“Jajaran LRT3 turut meliputi 50% daripada cadangan jajaran BRT, iaitu dari sektor Klang ke Subang, manakala baki 50% jajaran BRT yang dicadangkan telah diliputi perkhidmatan rel bandar seperti LRT laluan Kelana Jaya,” katanya.

Selain itu, Nancy berkata pembinaan LRT3 mampu menjadi pemangkin kepada pembangunan sama ada perumahan atau komersial di kawasan barat Lembah Klang.

“Oleh yang demikian, kedua-dua projek ini tidak sesuai atau tidak kebolehlaksanaan untuk dibangunkan serentak pada masa ini,” katanya.

LRT3 ini akan menghubungkan Johan Setia di Klang ke Bandar Utama, Petaling Jaya melalui Shah Alam yang melibatkan laluan sejauh 37 kilometer, dengan 26 stesen termasuk satu stesen bawah tanah. Sebanyak 10 stesen LRT akan dilengkapi dengan kemudahan ‘park n ride’ selain dibantu dengan bas pengantara untuk mewujudkan sistem yang bersepadu

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required