Kerajaan nilai semula mekanisme penetapan harga minyak tahun depan – elak lebih banyak stesen ditutup

Kerajaan nilai semula mekanisme penetapan harga minyak tahun depan – elak lebih banyak stesen ditutup

Kaedah Harga Automatik (APM) yang digunakan sejak 1983 untuk mengawal selia harga minyak di Malaysia akan menyaksikan sedikit perubahan. Kerajaan sedang memikirkan untuk menilai semula APM pada separuh kedua 2018 selepas menimbang pandangan pihak-pihak berkepentingan, lapor The Star.

Pihak berkepentingan yang dimaksudkan di sini ialah pengusaha stesen minyak, yang segelintir daripadanya tidak berpuas hati dengan cara pelaksaan APM di dalam pendekatan sistem apungan yang diamalkan kini yang menggantikan subsidi minyak pada Disember 2014. Mereka mendakwa sistem terbaru ini menyebabkan harga petrol turun-naik dan inventori yang tidak menentu.

Menurut akhbar itu, langkah kerajaan untuk tidak lagi mengawal selia harga minyak seperti sebelumnya sejak tiga tahun kebelakangan ini telah menyebabkan percanggahan kepada struktur perjanjian antara pengusaha stesen petrol dan syarikat minyak.

Masalah ini telah menyebabkan semakin banyak stesen minyak menamatkan operasi. Jika menurut Persatuan Pengedar Petrol Malaysia (PDAM) mendakwa 120 stesen terpaksa ditutup dalam tempoh tiga tahun ini. Seluruh negara mempunyai 3,500 stesen minyak.

Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Petronas menyatakan sebanyak 57 stesen mereka telah tutup dalam tiga tahun terakhir ini. Ia sebuah lonjakan daripada hanya tujuh stesen ditutup bagi tempoh 2012 hingga 2014. Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Shell juga mengikut jejak yang sama; 45 stesen terpaksa ditutup bagi tempoh sama, berbanding hanya tujuh stesen ditutup dari 2012 hingga 2014. 16 stesen Petron pula ditutup dalam tempoh sama.

Kerajaan nilai semula mekanisme penetapan harga minyak tahun depan – elak lebih banyak stesen ditutup

Apa penjelasan kerajaan tentang hal ini? Menteri KPDNKK, Datuk Seri Hamzah Zainudin di dalam satu wawancara bersama StarBiz menyangkal angka-angka yang diberikan oleh semua persatuan itu dan menyatakan jumlah sebenar stesen minyak yang tutup adalah lebih rendah. Namun, beliau menyedari rungutan pengusaha stesen terhadap masalah untuk mengawal tahap pembelian stok dari syarikat minyak.

“Bila saya melihat dengan lebih dekat permasalahan itu, ia cenderung ke arah salah faham antara syarikat minyak dan pengusaha stesen,” jelas beliau dan menambah, bergerak ke hadapan, kerajaan akan menilai semula APM yang digunakan sekarang ini dengan melihat ke arah rungutan pengusaha untuk mewujudkan satu kaedah yang menguntungkan mereka dan juga syarikat minyak.

“Saya perlu melihat cara terbaik untuk menyelesaikan masalah ini, mungkin akan berlangsung pada separuh kedua tahun depan. Harga minyak sedang melonjak kini. Jadi, jika saya ingin menyebelahi pengusaha dalam hal ini, ia dikhuatiri akan menyebabkan inflasi yang lebih tinggi,” jelas beliau.

Presiden PDAM, Datuk Khairul Annuar Abdul Aziz menjelaskan situasi ini. Katanya, pengusaha stesen menggunakan untung yang diperoleh daripada pembelian stok dengan kos yang lebih rendah untuk membeli semula stok yang lebih mahal, dan keadaan ini sekarang bertambah rumit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required