SPYSHOT: Mazda uji enjin Wankel Rotary generasi baharu pada badan RX-8 di litar Nürburgring, Jerman

SPYSHOT: Mazda uji enjin Wankel Rotary generasi baharu pada badan RX-8 di litar Nürburgring, Jerman

Setakat ini, Mazda masih lagi bermain teka-teki adakah mereka akan membina atau tidak generasi baharu kereta sport dengan enjin Rotary, sebagai legasi kepada barisan model siri RX sebelum ini. Namun dalam ketidakpastian berkenaan, pengeluar dari Hiroshima berkenaan nampaknya menguji sebuah RX-8 di litar Nürburgring, Jerman, dipercayai dijana enjin Wankel Rotary generasi baharu.

Kereta berkenaan mengenakan nombor pendaftaran dari daerah Hochtaunuskreis, Jerman (dikenali menerusi abjad ‘HG’ pada plat nombor) sama seperti kereta-kereta prototaip Mazda yang ditemui diuji sebelum ini. Ini adalah kerana Mazda mempunyai pusat R&D di Eropah yang terletak di bandar Oberursel dalam daerah berkenaan.

Untuk RX8 yang digunakan pada ujian kali ini, ia diberikan bampar hadapan dengan liang kemasukan udara lebih besar dan juga paip-paip tambahan – dipercayai bagi membekalkan lebih udara untuk enjin yang lebih berkuasa.

Selepas produksi RX-8 ditamatkan pada 2012, Mazda pernah hadir dengan kereta sport konsep dengan enjin Wankel Rotary pada tahun 2015, namun setahun selepas itu CEO mereka, Masamichi Kogai menyatakan syarikatnya belum bercadang untuk membina model produksi sebenar. Kogai menegaskan bahawa Mazda kini sedang membangunkan enjin Rotary yang akan berfungsi sebagai enjin penambah jarak untuk sistem hibrid yang akan diperkenalkan pada tahun 2019.

SPYSHOT: Mazda uji enjin Wankel Rotary generasi baharu pada badan RX-8 di litar Nürburgring, Jerman

Namun, jenama berkenaan turut ditemui telah mempatenkan enjin Wankel Rotary turbo generasi baharu digelar SkyActiv-R yang menampilkan kedudukan port kemasukan dan port ekzos yang diterbalikkan berbanding enjin 13B, 12A mahupun 10A sebelum ini.

Menurut khabar angin, enjin baharu ini bukan sahaja kembali disuap dengan turbo (enjin Renesis 13B pada RX-8 sebelum ini tidak diberikan turbo seperti 13B pada RX-7 FD3S dan FC3S), malah kapasitinya turut ditingkatkan kepada 1.6 liter dan mampu menjana sekitar 400 hp. Ada juga khabar yang mengatakan, ia turut akan dibantu motor elektrik hibrid, dan mampu menghasilkan kuasa sehingga 450 hp.

Bagi model generasi baharu yang mungkin digelar RX-9 tersebut, ia dijangka akan dibina dengan pelbagai komponen dan struktur yang lebih ringan. Manakala untuk rekaannya pula, ia mungkin akan menerapkan rupa dari model konsep RX-Vision sebelum ini.

Dengan kemunculan unit ujian ini, mungkin ia petanda bahawa model sports rotary generasi seterusnya akan menjadi kenyataan pada masa akan datang. Ketua R&D Mazda, Kiyoshi Fujiwara sebelum ini pernah menyatakan bahawa sekumpulan kecil jurutera masih lagi ditugaskan untuk pembangunan enjin Rotary turbo berkenaan, untuk kereta sport yang akan diletakkan lebih tinggi dari MX-5.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required