Perodua Myvi 2018 terima penarafan ASEAN NCAP lima-bintang – jalani protokol ujian yang lebih ketat

Institut Kajian Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) secara rasminya telah menyerahkan sijil pengiktirafan kepada Perodua bagi model Myvi 2018 yang telah menerima penarafan lima-bintang bagi ASEAN NCAP. Ujian kemalangan itu dijalankan pada Oktober tahun ini.

“Kami berbangga dan pada masa yang sama berasa rendah hati dengan pengiktirafan pencapaian terbaru ini. Perodua merupakan sebuah syarikat yang meletakkan pelanggan dahulu, dan Myvi baru ini mencerminkan usaha bersungguh kami setakat ini untuk memastikan keselamatan pelanggan dan penumpang di dalam kenderaan kami,” jelas Presiden dan CEO Perodua, Datuk Dr Aminar Rashid Salleh.

Lebih penting, Myvi 2018 telah diuji berdasarkan protokol terkini ASEAN NCAP 2017-2020 yang lebih ketat. Ia melibatkan perbezaan berbanding piawaian ujian sebelum ini, dan anda boleh membaca lanjut tentangnya di sini. Myvi mencatatkan 32.71 mata daripada keseluruhan 36 mata bagi ujian Adult Occupant Protection (AOP), mewakili 90.9% pencapaian. Ini diikuti dengan 43.14 mata daripada jumlah keseluruhan 49 mata bagi Child Occupant Protection (COP), mewakili 88% pencapaian.


Klik untuk besarkan

Penarafan lima-bintang yang diterima adalah untuk semua varian Myvi, yang hadir dengan ciri standard empat beg udara, ABS dan EBD, VSC, Emergency Stop Signal, ISOFIX, sensor undur dan peringatan tali pinggang keledar bagi semua tempat duduk.

Varian 1.5L pula lengkap dengan enam beg udara, sementara varian dengan spesifikasi paling tinggi, 1.5L Advance turut hadir dengan ciri Advanced Safety Assist (ASA) yang terdiri dari empat ciri; Pre-Collision Warning, Pre-Collision Braking, Front Departure Alert dan Pedal Misoperation Control.

“Myvi terbaru ini menjadi satu-satunya kenderaan di Malaysia yang menawarkan pakej keselamatan maju pada tanda harga berkenaan. Malah, ia adalah kereta paling mampu milik yang datang dengan ciri autonomous emergency braking dalam pasaran Malaysia kini. Kami ingin membawakan ciri keselamatan aktif untuk manfaat lebih ramai pengguna,” tambah beliau.

Untuk tahu lebih lanjut tentang Myvi 2018, ikuti laporan pandu uji serta ulasan video yang telah kami sediakan sebelum ini. Myvi 2018 dijual pada harga dari RM44,300 hingga RM55,300.

GALERI: Perodua Myvi 1.5L Advance 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required