Suzuki Alto Works RS/R – definisi JDM sebenar

Suzuki Alto Works RS/R – definisi JDM sebenar

Apabila berbicara berkenaan K-Car, kita di Malaysia sinonim dengan Daihatsu Mira. Ini kerana Mira merupakan satu-satunya K-Car asli dari Jepun yang diimport sendiri oleh Daihatsu ke Malaysia dalam jumlah yang sangat sedikit untuk melihat reaksi pasaran di sini, kemudian ia dipasang secara tempatan oleh Perodua dengan nama Kancil, dan ia menjadi fenomena selepas itu.

K-Car merupakan segmen yang menjadi pasaran dianggap penting oleh pengeluar automotif di Jepun. Tetapan yang disyaratkan oleh kerajaan negara matahari terbit tersebut bukan sahaja membolehkan mereka menghasilkan kereta yang murah, malah diberikan kadar cukai istimewa seterusnya menyebabkan kereta-kereta ini menjadi pilihan kebanyakkan rakyat negara berkenaan.

Oleh itu jika anda ke Jepun, K-Car bukan sekadar Daihatsu, malah ia turut dihasilkan oleh pengeluar-pengeluar utama lain seperti Mitsubishi, Nissan, Subaru, Mazda, Honda dan sebagainya. Dengan saiz yang kecil serta saingan yang sangat sengit, pelbagai K-Car dihasilkan dalam bentuk unik dan sangat comel.

Model yang anda lihat kali ini adalah salah satu K-Car unik dari Jepun, yang dibina oleh pesaing utama Daihatsu iaitu Suzuki. Kereta milik saudara Mohd Khairul ini adalah dari model Alto generasi ketiga, dari versi Works RS/R. Untuk Alto, model yang diberi lencana ‘Works’ adalah versi berprestasi tinggi dijana enjin 657cc dengan bantuan pengecas turbo.

Manakala RS/R pula menandakan ia adalah model pacuan semua roda (model pacuan hadapan dikenali sebagai RS/X, di mana Khairul turut mempunyai model tersebut dalam koleksinya). Untuk Alto Works berwarna merah yang sedang anda tatap ini, ia diberikan kotak gear lima-kelajuan manual.

Saya agak terkejut ketika Khairul mengatakan bahawa Alto miliknya ini merupakan model keluaran 1989. Ini kerana pada era yang sama di negara kita, kebanyakkan kereta di Malaysia masih lagi menggunakan sistem karburator, manakala kereta-kereta mewah di bilik pameran masih lagi ada yang menggunakan sistem suntikan bahan api mekanikal.

Suzuki Alto Works RS/R – definisi JDM sebenar

Sebaliknya, enjin yang begitu kecil pada Alto ini sudahpun diberikan sistem suntikan bahan api elektronik sepenuhnya. Tidak cukup dengan itu, kepala enjin ini juga turut dilengkapi dengan dua batang aci sesondol (DOHC), yang mana Daihatsu Mira hanya dilengkapi teknologi sedemikian menerusi model L500 yang diperkenalkan pada tahun 1994.

Kesemua sistem berkenaan membolehkan enjin tiga-silinder turbo ini menjana 64 PS pada takat 7,500 rpm dan juga tork maksima 77 Nm pada takat 4,000 rpm. Dipercayai, hanya dua buah Alto Works generasi ketiga ini mendarat di bumi Malaysia (Suzuki sememangnya tidak pernah mengimport kereta ini ke luar Jepun – ini merupakan contoh apa maksud JDM sebenar), dan kedua-duanya adalah milik Khairul.

Oleh itu, tiada sebarang ubahsuai dilakukan terhadap kereta ini. Adakah Khairul tidak berminat dengan Alto yang lebih laju? Tidak, kerana dia sendiri berlumba secara sah di litar Sepang, manakala Alto berkenaan dibiarkan tanpa ubahsuai kerana mahu ia kekal sebagai collector item yang sangat berharga.

Begitu juga pada bahagian luaran serta dalaman kereta ini, kesemua komponen yang direka di luar norma kereta produksi standard yang terlekat padanya adalah peralatan stok asli dari kilang Suzuki. Jika dizamannya model-model K-Car sudah mula direka dengan lampu hadapan petak (termasuk versi standard Alto), versi Works masih kekal dengan lampu bulat bersama kemasan penutup lampu sisi pada kedua-dua fender hadapan – membuatkannya sangat unik.

Bampar hadapan juga agak tersendiri bersama gril utama yang hanya diberikan liang pada bahagian kiri. Manakala skup udara pada bonet enjin memberikan amaran bahawa terdapat unit intercooler untuk sistem turbo di sebaliknya.

Agak normal sekiranya sesebuah hatchback tiga-pintu hadir dengan cermin belakang yang boleh dianjakkan sedikit bagi membolehkan udara masuk kedalam seperti pada Toyota Starlet KP61 yang kami tampilkan sebelum ini. Namun apa yang tidak normal adalah pada rekaan cermin berkenaan – ia lekuk di bahagian atas bagi menutup sebahagian kecil panel sambungan bumbung, dan ini antara salah satu lagi ciri unik ditampilkan Alto.

Seperti yang saya katakan tadi, kesemua komponen pada kereta ini adalah spesifikasi asli. Ini termasuk air press bersaiz besar pada kedua-dua belah pintu hadapan serta plat Works yang turut dinukil dengan ‘ayat-ayat cinta’ yang terletak di sebelah ruang roda belakang.

Beralih kebelakang, Kei-Car ini masih lagi diberikan lampu normal menegak ‘single-piece‘ pada setiap sudut, manakala pada pintu tailgate pula diberikan dua buah spoiler – satu pada bahagian atas, dan satu lagi spoiler dua tingkat terletak di bahagian tengah. Suzuki Alto Works dipadankan dengan rim aloi sport standard dengan rekaan yang agak menarik bersaiz 13-inci, serta dibalut dengan tayar bersaiz 165/60R13.

Masuk ke kabin, Alto ini juga masih dibiarkan dalam keadaan hampir standard. Dapat dilihat, hanya berberapa peralatan aftermarket diberikan pada kereta ini antaranya roda stereng, tombol gear, pelapik pedal serta sebuah tolok boost turbo dari Auto Meter.

Suzuki Alto Works RS/R – definisi JDM sebenar

Bahagian dalaman kereta ini masih lagi kelihatan normal sama seperti kebanyakkan model K-Car lain. Tetapi, saya agak tertarik dengan rekaan tempat duduk hadapan kereta ini yang diberikan sokongan badan tambahan antara bucket sisi dan perehat kepala, di mana ia turut boleh dibuka/pasang dengan mudah menggunakan sepasang klip putar.

Saya pasti, penggemar-penggemar K-Car sedang menahan air liur ketika melihat gambar-gambar Suzuki Alto Works milik Khairul ini. Berminat untuk mendapatkan K-Car rare terus dari Jepun? Anda mungkin boleh berborak dahulu dengan Khairul menerusi laman facebook rasmi Go Daddy Motorsport.

Kami sedang mencari lebih lagi kereta-kereta custom dan ubahsuai untuk dipaparkan di sini. Jika anda mempunyai kereta menarik untuk ditampilkan, jangan segan silu untuk emailkan butiran lanjut kepada [email protected]. Kami akan menghubungi anda semula selepas itu

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required