Toyota tunjuk kereta autonomous baru untuk 2018

Toyota tunjuk kereta autonomous baru untuk 2018

Syarikat penyelidikan artificial intelligence (A.I) milik Toyota, iaitu Toyota Research Institute (TRI) telah menunjukkan sebuah kereta penyelidikan baru untuk pemanduan autonomous, lebih awal daripada acara Consumer Electronics Show (CES) di Las Vegas minggu hadapan. Kereta Platform 3.0 ini menggunakan asas Lexus LS 600hL generasi sebelum ini, dengan kemampuan teknologi bersepadu yang lebih baik.

Kereta ini telah dibangunkan dengan konfigurasi sensor yang lebih tetap dan tahap prestasi yang dapat meningkatkan pemahaman terhadap keadaan sekeliling. Sistem Luminar LIDAR dengan jarak 200 meter yang sebelum ini hanya digunakan di hadapan, kini meliputi keseluruhan 360 darjah keliling kereta, hasil penggunaan empat pengimbas LIDAR definisi tinggi. Ini memberikan pengesanan objek yang lebih tepat, walaupun dalam keadaan gelap.

Sementara itu, sensor LIDAR jarak pendek turut dipasang pada bampar hadapan, bampar belakang serta fender depan untuk mengesan objek yang lebih kecil serta pendek seperti kanak-kanak atau serpihan atas jalan. Institut ini juga mendakwa pakej sensor pada kenderaan ini menjadikan ia kereta autonomous ujian yang mempunyai daya tanggapan paling tinggi atas jalan sekarang, dan platform ini dapat dimasukkan dengan pelbagai teknologi lain.

Toyota tunjuk kereta autonomous baru untuk 2018

Semua teknologi ini telah diletakkan dalam satu pakej yang lebih selaras, dan ia mempunyai paduan lebih baik dengan rekaan LS. Syarikat ini juga telah bekerjasama dengan jurutera Calty Design Research dan Toyota Motor North America (TMNA) untuk meletakkan sensor serta kamera yang lebih kompak, dengan panel bumbung tahan cuaca dan suhu.

Bumbung ini mengambil inspirasi rekaan daripada helmet motosikal offroad, dengan permukaan hadapan yang tajam dan menjadi lebih aerodinamik di belakang. Di antara permukaan yang bertemu dengan bumbung, terdapat kemasan krom. Kemasan ini dapat menjadikannya lebih kemas, berbanding kebanyakan kenderaan autonomous lain yang mempunyai kesan sambungan dan sensor LIDAR berpusing yang terkeluar.

Turut diperkemas adalah seni bina kompter untuk operasi fungsi pemanduan autonomous, yang sebelum ini menggunakan hampir keseluruhan ruang but yang ada. Bahagian elektronik dan pendawaian telah dimuatkan dalam satu kotak kecil yang mempunyai logo TRI berlampu LED.

Toyota tunjuk kereta autonomous baru untuk 2018

Pengeluaran skala kecil untuk kenderaan ujian Platform 3.0 ini akan bermula musim luruh ini di Pusat Pembangunan Prototaip di ibu pejabat penyelidikan dan pembangunan TMNA di York Township, Michigan, menggunakan stok model LS yang ada. Jumlah yang kecil ini dapat menjadikan ia terus fleksibel, memandangkan TRI menggunakan dua generasi kenderaan ujian dalam masa satu tahun, dan lebih banyak pembangunan akan dijalankan.

Dua jenis kenderaan ujian akan dibina, dengan satu menggunakan tetapan pengawal dua kokpit seperti yang pernah diperkenalkan sebelum ini. Rekaan ini akan digunakan untuk menguji pendekatan Guardian TRI, yang mana boleh menukar mod pemanduan dari manual ke autonomous sambil mengekalkan pemandu keselamatan sebagai sokongan. Kenderaan di dalam gambar ini menggunakan tetapan pengawal satu kokpit yang akan digunakan untuk menguji fungsi Chaffeur autonomous sepenuhnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required