Kia Grand Carnival CKD – tambahan ciri, harga sama

Kia Grand Carnival CKD – tambahan ciri, harga sama

Naza Kia telah mengumumkan model pemasangan tempatan bagi Kia Grand Carnival yang kini ditawarkan dalam dua varian, KX dan EX. Model paling asas kini, KX, dijual pada harga RM161,191.63, manakala model dengan spesifikasi lebih tinggi, EX, dijual pada harga RM180,667.99.

Kedua-dua harga yang disebutkan itu – atas jalan tanpa insurans – adalah sama seperti harga sebelumnya; tetapi Grand Carnival kini dilengkapi dengan lebih banyak ciri. Antaranya ialah skrin sentuh lapan-inci bagi sistem infotainmen (sebelum ini 4.3 inci) dengan sambungan Apple CarPlay dan Android Auto. Pengguna kini boleh mencapai fungsi dalam telefon mereka seperti sistem tunjuk arah GPS, panggilan, mesej dan pemain multimedia lainnya.

Turut ditambah dalam peningkatan baru ini ialah capaian Bluetooth, dengan kawalannya tersedia pada stereng. Lagi ciri-ciri standard termasuk cermin pandang belakang electro-chromic, pengilap cermin aero-blade serta kawalan pendingin tiga-zon dengan ionizer (standard bagi EX) bagi model asas KX.

Seperti sebelum ini, varian KX datang dengan tempat duduk fabrik dua tona, manakala EX pula dengan tempat duduk kulit beige dua tona. Ketiga-tiga barisan tempat duduk mempunyai corong pendingin hawa tersendiri pada bahagian bumbung.

Tempat duduk barisan kedua boleh dilipat dalam nisbah 40:20:40, dan boleh disorong ke depan untuk memudahkan akses ke barisan ketiga. Tempat duduk ketiga pula boleh dilipat dalam nisbah 50:50. Ruang barangan yang tersedia ialah 359 liter, dan boleh dilanjutkan kepada 2,718 liter dengan tempat duduk diturunkan.

Dari segi keselamatan, model ini dilengkapi dengan enam beg udara, sensor parkir di depan dan belakang, ESC, ABS dan Hill Assist Control adalah standard. ISOFIX pula terdapat dua dibarisan kedua dan satu di tempat duduk barisan ketiga.

Spesifikasi mekanikal pula tidak berubah; masih menggunakan enjin 2.2 liter empat-silinder CRDi turbodiesel dengan janaan kuasa sebanyak 190 hp pada 3,800 rpm dan 440 Nm tork dari 1,750 hingga 2,750 rpm. Ia digandingkan dengan sistem transmisi automatik enam-kelajuan.

Kia Grand Carnival didatangkan dengan jaminan lima-tahun tanpa had perbatuan dari pengeluar, serta pakej kewangan “Value 5” dari Kia. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang model ini, baca juga laporan pandu uji sebelum ini serta layari laman CarBase.my.

Kia Grand Carnival CKD 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required