Kia telah mengeluarkan lakaran rasmi untuk Kia K3 serba baru, dan ternyata, nampak cukup menarik. K3 adalah nama domestik untuk model ini di pasaran Korea, sementara di beberapa pasaran lain, ia turut dikenali sebagai Cerato (di Malaysia) ataupun Forte. Jadi, lakaran ini menunjukkan bagaimana rupanya Cerato/Forte generasi seterusnya.

Lakaran ini menunjukkan sebuah sedan yang mempunyai perkadaran baik, dengan penampilan yang agresif. Muka baru ini memang berbeza, tapi masih mengekalkan tanda unik Kia seperti gril tiger nose, tetapi lebih nipis. Lampu utama yang berada di setiap penjuru pula mempunyai bucu yang ditarik ke belakang, dan di dalamnya mempunyai empat LED sebagai lampu siang.

Pergi ke bahagian belakang, juga terdapat penyalaan LED, tetapi ia menggunakan bentuk yang seperti tidak pernah dilihat sebelum ini. Bentuknya sedikit kompleks, dan hampir seperti satu tanda tangan. Kemasan krom yang nipis menggabungkan dua lampu ini di tengah sementara rendah di bawah terdapat rekaan diffuser dan bentuk seperti bukaan udara, tetapi tertutup.

Turut disiar adalah lakaran papan pemuka K3 Cerato Forte ini, yang dilihat tidak sama langsung dengan kereta yang ada sekarang. Ia adalah satu rekaan minimalis yang kemas, dan mungkin juga akan mengingatkan ramai orang kepada kenderaan Mazda.

Dengarnya, Cerato baru ini akan lebih menyamai Kia Cee’d iaitu sebuah model hatchback dan daripada apa yang boleh dilihat daripada spyshot sebelum ini, dua model tersebut sememangnya berkongsi banyak elemen. Apabila keluar untuk produksi nanti, penampilannya mungkin akan bertambah ‘lembut’, dan tidak terlalu agresif seperti dalam lukisan ini.