Gambar Geely Boyue pemanduan sebelah kanan palsu

Gambar Geely Boyue pemanduan sebelah kanan palsu

Gambar yang mendakwa sebuah Geely Boyue dilihat di pusat servis Proton dan persidangan pengedar muncul di Facebook baru-baru ini. Ini menjadi petunjuk bahawa kerja-kerja untuk mempersiapkan model berkenaan untuk pasaran tempatan – yang dijangka mula dijual hujung tahun ini – sedang giat dijalankan, begitu juga dengan persiapan terhadap rangkaian jualan dan servis oleh Proton.

Satu daripada gambar yang tersebar itu menunjukkan apa yang didakwa sebagai prototaip pemanduan sebelah kanan (RHD) bagi SUV tersebut, dan berita ini turut dikongsi dan dihebahkan oleh beberapa laman berita.

Malangnya, ia bukanlah seperti apa yang dapat kita lihat sekali pandang; jika anda teliti dengan lebih cermat, bahagian label kedudukan gear “P-R-N-D” yang ditampilkan itu adalah terbalik, begitu juga dengan butang-butang yang ada – ia sebuah gambar yang diterbalikkan, bukan gambar papan pemuka prototaip RHD seperti yang didakwa.

Ini selari dengan laporan sebelum ini yang menyebut bahawa versi pemanduan sebelah kanan model Boyue hanya akan sedia untuk diuji pada Oktober, selepas semua aspek pertukaran (dari LHD ke RHD) mendapat kelulusan pihak berkuasa terlibat selesai. Proses itu, termasuk kelulusan daripada ASEAN NCAP dan SIRIM, dijangka diperoleh dalam tempoh setahun.

Pemanduan kanan palsu bagi Geely Boyue (kiri), model asal pemanduan kiri Boyue (kanan)

Apapun, untuk mengubah sebuah kereta pemanduan sebelah kiri kepada pemanduan sebelah kanan bukanlah semudah mengalihkan kedudukan stereng dan pedal yang ada semata-mata. Selain daripada papan pemuka yang baru, bahagian pemilih gear, butang tingkap kuasa dan malah tempat duduk depan, semua ini perlu ditukar kepada mekanikal yang sepatutnya – kerja-kerja ini mengambil masa yang lama.

Lupakan kit aftermarket bagi model dari AS seperti Ford F-150 CKD yang dijual oleh Hamawangsa Kredit, atau kenderaan Perancis dengan pembuka bonet dan kotak fius di sisi yang salah yang membuatkan bahagian glovebox menjadi sangat kecil – semua ini tetap memerlukan proses pertukaran ke RHD yang betul untuk mengelakkan masalah-masalah lain.

Bahkan, pengeluar seperti Mercedes-Benz juga sukar untuk mendapatkan kualiti yang sepatutnya bagi unit yang menjalani pertukaran sisi pemandu ini – kedudukan stereng tidak tepat ditengah dan dinding bahagian kaki terlalu padat.

Apapun, sementara menunggu versi RHD yang sebenar siap, ikuti dahulu laporan pandu uji yang kami sediakan sebelum ini berkaitan model Geely Boyue.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required