Renault Clio R.S.18 – keluaran terhad, guna gaya inspirasi perlumbaan F1, prestasi turut dipertingkat

Renault Clio R.S.18 – keluaran terhad, guna gaya inspirasi perlumbaan F1, prestasi turut dipertingkat

Renault Sport telah melancarkan sebuah model edisi khas keluaran terhad Clio R.S.18 yang disasarkan kepada penggemar sukan permotoran dan pengumpul kenderaan jenama ini. Nama model tersebut merujuk kepada pasukan lumba F1 Renault Sport tahun ini, dan kenderaan itu sendiri juga mendapat inspirasi daripada siri perlumbaan berprestij tersebut.

Asas yang digunakan untuk Clio R.S.18 ini adalah Clio R.S. 220 EDC Trophy – versi paling berpotensi dalam barisan Clio – di mana ia dikuasakan oleh enjin 1.6 liter turbo dengan kemampuan 220 hp dan 280 Nm tork. Kuasa ini disampaikan ke roda hadapan melalui kotak gear klac berkembar enam kelajuan EDC.

Bagi memberikan model ini penampilan yang tersendiri, Renault Sport telah menggunakan tema warna sama seperti pasukan F1 mereka iaitu hitam dan kuning, bersama lencanca R.S.18 di pintu dan jalur pelekat serta logo baru R.S di atas bumbung. Kebanyakan bahagian luar kenderaan ini berwarna hitam termasuk lencananya, tetapi jalur di gril bawah, kemasan skirting serta penutup tengah rimnya menggunakan warna Sirius Yellow.

Renault Clio R.S.18 – keluaran terhad, guna gaya inspirasi perlumbaan F1, prestasi turut dipertingkat

Pada bahagian dalam, ciri sporty yang sedia ada ditambah dengan roda stereng yang dibalut kulit Alcantara, corong pendingin hawa dengan kesan seperti gentian karbon serta plet tepi pintu yang mempunyai nombor edisi keluaran terhadnya. Selain hitam seperti bahagian luar, bahagian dalam turut menggunakan selingan warna merah yang sporty.

Memandangkan ia sudah menggunakan asas Clio yang paling berkuasa, kuasa enjin tidak diganggu, tetapi bahagian casis turut dipertingkat menjadi lebih rendah dan tegap manakala kawalan stereng pula lebih tajam dan terus. Turut diberi secara terus adalah ekzos Akrapovic yang mempunyai bunyi lebih berkuasa dan menghasilkan pecutan lebih baik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required