Yamaha MT-09 CKD diperbaharui untuk Malaysia – pelbagai kelengkapan prestasi diberi, harga RM47,388

Yamaha MT-09 CKD diperbaharui untuk Malaysia – pelbagai kelengkapan prestasi diberi, harga RM47,388

Kali terakhir Hong Leong Yamaha Motor (HLYM) melancarkan motosikal berkuasa tinggi adalah dua tahun yang lepas, dan kini, syarikat itu memperkenalkan model MT-09 yang diperbaharui untuk pasaran Malaysia. MT-09 yang dipertingkat ini mula membuat penampilan global pada penghujung tahun 2016 di Eropah, dan kini boleh didapati di negara kita pada harga RM47,388.

Asas motosikal ini masih sama, iaitu ia masih menggunakan enjin tiga silinder 847 cc, dengan sistem penyejukan cecair, DOHC, mampu menghasilkan kuasa sebanyak 115 PS pada 10,000 rpm dan 87.5 Nm tork pada 8,500 rpm. Transmisi yang digunakan adalah unit enam kelajuan.

Walaubagaimanapun, banyak bahagian lain dipertingkat pada MT-09 baru ini, bermula dengan penampilannya. Pada bahagian hadapan, unit perumah lampu motosikal ini lebih agresif seperti model yang lebih besar, iaitu MT-10. Dalam unit lampu ini, terdapat dua LED yang bertindak sebagai lampu siang, sementara empat lagi LED adalah untuk lampu biasa.

Walaupun MT-09 ini nampak lebih agresif, perkara yang lebih menarik tentangnya adalah aspek prestasi turut dipertingkat, di mana ia kini dilengkapi dengan quickshifter, klac assist & slipper, sistem kawalan cengkaman (TC), brek ABS two-channel dan suspensi yang boleh dilaras sepenuhnya di depan (belakang hanya pra beban yang boleh dilaras).

Selain daripada itu, perkara lain yang diubah adalah sedikit sahaja seperti lampu penunjuk arah yang kini diletakkan di tepi radiator dan penghadang lumpur yang dilekat pada lengan ayun.

Bahagian lain masih lagi adalah sama, bermaksud MT-09 baru ini turut dilengkapi dengan tiga mod tunggangan, brek cakera berkembar 298 mm di hadapan, cakera 245 mm di belakang, rim 17 inci, tayar 120/70 di hadapan, 180/55 di belakang, berat keseluruhan 193 kg dan tangki minyak 14 liter.

HLYM menawarkan dua warna untuk MT-09 baru yang dipasang di dalam negara (CKD) ini iaitu Night Fluo (kelabu) dan Tech Black (hitam) dan akan mula berada di 46 pengedar rasmi Yamaha di seluruh Malaysia Februari ini. Waranti yang diberi adalah satu tahun atau 10,000 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required