Toyota Avalon 2019 – lebih agresif, mewah dan maju

Toyota Avalon 2019 – lebih agresif, mewah dan maju

Toyota Avalon, sebuah model yang direka dan dipasang di Amerika Syarikat kini sudah memasuki generasi kelima dan moodel terbarunya dipertontonkan semasa acara North American International Auto Show di Detroit. Sedan saiz penuh ini membawa perubahan yang jelas, dengan rekaan lebih agresif, pilihan enjin baru dan pelbagai teknologi moden.

Secara keseluruhannya, terdapat empat trim untuk Avalon 2019 ini iaitu XSE, Touring, XLE dan Limited. Setiap satunya dapat dibezakan dengan kelengkapan dan penampilan, manakala kuasa pemacu pula terdiri daripada enjin V6 3.5 liter 2GR-FKS, dan hibrid gabungan enjin empat silinder 2.5 liter Dynamic Force THS II dengan motor elektrik 650 volt.

Sistem hibrid yang digunakan pada Avalon ini mendapat unit pengawal PCU yang lebih kecil dan ringan, pengurangan tenaga yang 20% lebih rendah pada transaxle dan motor elektrik, 10% lebih rendah pada sistem penyejukan, converter DC-DC yang dioptimakan dan Auto Glide Control yang dapat mengurangkan engine braking supaya kereta boleh melungsur lebih baik sebelum berhenti.

Toyota Avalon 2019 – lebih agresif, mewah dan maju

Untuk enjin petrol tersebut, ia dipadankan bersama kotak gear automatik Direct Shift lapan kelajuan, manakala untuk enjin hibrid, ia datang bersama kotak gear CVT, yang mempunyai mod Sequential Shiftmatic dengan enam nisbah virtual.

Toyota juga mengambil pelbagai langkah untuk menjadikan Avalon lebih sporty, antaranya dengan meletakkan Intake Sound Generator (ISG), Active Noise Control (ANC) dan Engine Sound Enhancement (ESE) supaya bunyi enjin lebih menarik.

Turut diperlengkap adalah suspensi belakang multi-link baru dengan trailing arm, penyerap dan bushing yang diperelok, anti-roll bar lebih tebal, kadar spring lebih keras dan jarak antara roda kiri dan kanan yang lebih lebar. Mod pemanduan pula ada tiga iaitu Eco, Normal dan Sport.

Model Touring mendapat tambahan mod Sport+ dan Custom, serta penyerap Adaptive Variable Suspension (AVS) yang dapat memberi kawalan penyerap secara langsung untuk meningkatkan kelincahan serta kawalannya. Sistem ini menggunakan injap kawalan solenoid, pengesan G di hadapan dan belakang, dan ECU pintar. Perubahan pada solenoid boleh berlaku dalam hanya 20 milisaat.

Di sebalik badannya, Avalon terletak di atas platform Toyota New Global Architecture (TNGA), yang membolehkan rekaannya nampak lebih rendah, tiang lebih kurus dan pusat graviti lebih rendah. Terdapat juga tambahan bahan penyerap bunyi di bahagian ruang enjin, karpet, bawah lantai dan di dalam lengkuk tayar, seterusnya menghasilkan bunyi yang kurang.

Pada bahagian dalam, terdapat rekaan yang mengalir yang boleh menyaingi rekaan Lexus. Papan pemuka bertingkat padanya mempunyai kemasan sama ada kayu tiruan untuk XLE, aluminium untuk XSE dan Touring, atau kayu asli Yamaha pada model Limited.

Tempat duduk pula menampilkan penggunaan Ultrasuede bagi XSE dan Touring, manakala XLE pula menggunakan kulit tiruan Softex dengan jahitan menegak dan kulit sebenar berserta jahitan dua warna dan liang pengudaraan pada model Limited. Toyota mendakwa, ruang kepala, kaki dan bahu yang disediakan adalah yang terbaik di dalam kelasnya.

Toyota Avalon 2019 – lebih agresif, mewah dan maju

Kelengkapan berteknologi yang disediakan pada Avalon adalah termasuk skrin kapasitif sembilan inci untuk sistem multimedia, yang menampilkan sambungan Apple CarPlay secara standard, Entune 3.0 App Suite Connect, sambungan Verizon WiFi dan Toyota Remote Connect (disepadukan dengan jam pintar dan pembantu persendirian Alexa Amazon.

Sistem bunyi premium JBL 14 pembesar suara datang secara standard pada model Touring dan Limited, bersama head-up display berwarna 10 inci, yang Toyota katakan sebagai paling besar dalam segmennya. Kelengkapan lain adalah termasuk pengecas tanpa wayar Qi, soket pengecas USB tiga di hadapan dan dua di belakang, serta tempat letak cawan dan telefon di hadapan dan belakang.

Untuk aspek keselamatan, Avalon datang dengan 10 beg udara, ABS dengan EBD dan BA, Vehicle Stability Control (VSC), Traction Control, Smart Stop Technology dan kamera undur. Semuanya datang secara standard.

Selain itu, turut diberi adalah pakej Toyota Safety Sense yang termasuk Pre Collision System (PCS) dengan Pedestrian Detection, Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) semua kelajuan, Lane Departure Alert (LDA) dengan Steering Assist, Automatic High Beam (AHB) dan Blind Spot Monitor (BSM) dengan Rear Cross Traffic Alert (RCTA). Panoramic View Monitor with Alert (PVMA) dan Intelligent Clearance Sonar (ICS) dengan Rear Cross Traffic Braking (RCTB) disediakan sebagai pilihan tambahan.

GALERI: Toyota Avalon XSE


GALERI: Toyota Avalon Touring

GALERI: Toyota Avalon Limited Hybrid

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required