Menggunakan telefon bimbit ketika memandu sama sekali dilarang dibanyak negara. Tetapi Perancis mengambil satu lagi langkah berani yang lebih drastik dengan memperkenalkan peraturan baru. Menurut laporan Le Figaro, adalah satu kesalahan serius bagi pemandu yang menggunakan telefon mereka ketika berada di dalam kenderaan, tidak kira sekiranya enjin hidup ataupun sebaliknya (kecuali dalam beberapa situasi tertentu).

Tidak kiralah jika anda berhenti di bahu jalan atau sedang menunggu lampu isyarat, saman sebanyak 135 Euro (RM653) dan tiga mata demerit akan dikenakan kepada pemandu yang didapati membuat kesalahan itu – tindakan yang sama akan dikenakan apatah lagi kepada pemandu yang ditangkap memegang atau bermain dengan telefon ketika memandu.

Bagaimanapun, terdapat beberapa pengecualian terhadap peraturan itu, antaranya penggunaan Bluetooth (atau kaedah hands-free lainnya) adalah dibenarkan ketika menerima atau ingin membuat panggilan. Juga, sekiranya pemandu berhenti dikawasan yang telah ditetapkan untuk menggunakan telefon, itu juga tidak menjadi kesalahan. Sekiranya berlaku hal kecemasan atau kenderaan rosak di pinggir jalan, pemandu juga dibenarkan untuk menggunakan telefon mereka seperti biasa untuk mendapatkan bantuan.

Walaupun peraturan itu agak ekstrem, tetapi ada juga kebenaran langkah seperti ini. Walaupun pemandu berhenti ditepi jalan untuk menggunakan telefon dan ia adalah lebih selamat, namun mereka tetap perlu mencari kawasan yang bersesuaian untuk tujuan itu, agar tidak membahayakan pengguna jalan raya yang lain dan supaya tidak menghalang lalu lintas.

Di Malaysia sendiri, pernah dilaporkan bahawa JPJ akan memantau dengan lebih dekat – menggunakan kamera – terhadap mereka yang menggunakan telefon ketika memandu. Untuk itu, saman RM300 akan dikenakan. Adakah anda rasa peraturan baru di Perancis ini wajar juga dilaksanakan di sini?