Perancis perkenalkan peraturan baru; larang pemandu berhenti tepi jalan untuk guna telefon, saman 135 Euro

Perancis perkenalkan peraturan baru; larang pemandu berhenti tepi jalan untuk guna telefon, saman 135 Euro

Menggunakan telefon bimbit ketika memandu sama sekali dilarang dibanyak negara. Tetapi Perancis mengambil satu lagi langkah berani yang lebih drastik dengan memperkenalkan peraturan baru. Menurut laporan Le Figaro, adalah satu kesalahan serius bagi pemandu yang menggunakan telefon mereka ketika berada di dalam kenderaan, tidak kira sekiranya enjin hidup ataupun sebaliknya (kecuali dalam beberapa situasi tertentu).

Tidak kiralah jika anda berhenti di bahu jalan atau sedang menunggu lampu isyarat, saman sebanyak 135 Euro (RM653) dan tiga mata demerit akan dikenakan kepada pemandu yang didapati membuat kesalahan itu – tindakan yang sama akan dikenakan apatah lagi kepada pemandu yang ditangkap memegang atau bermain dengan telefon ketika memandu.

Bagaimanapun, terdapat beberapa pengecualian terhadap peraturan itu, antaranya penggunaan Bluetooth (atau kaedah hands-free lainnya) adalah dibenarkan ketika menerima atau ingin membuat panggilan. Juga, sekiranya pemandu berhenti dikawasan yang telah ditetapkan untuk menggunakan telefon, itu juga tidak menjadi kesalahan. Sekiranya berlaku hal kecemasan atau kenderaan rosak di pinggir jalan, pemandu juga dibenarkan untuk menggunakan telefon mereka seperti biasa untuk mendapatkan bantuan.

Walaupun peraturan itu agak ekstrem, tetapi ada juga kebenaran langkah seperti ini. Walaupun pemandu berhenti ditepi jalan untuk menggunakan telefon dan ia adalah lebih selamat, namun mereka tetap perlu mencari kawasan yang bersesuaian untuk tujuan itu, agar tidak membahayakan pengguna jalan raya yang lain dan supaya tidak menghalang lalu lintas.

Di Malaysia sendiri, pernah dilaporkan bahawa JPJ akan memantau dengan lebih dekat – menggunakan kamera – terhadap mereka yang menggunakan telefon ketika memandu. Untuk itu, saman RM300 akan dikenakan. Adakah anda rasa peraturan baru di Perancis ini wajar juga dilaksanakan di sini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required