Treeletrik T-MV7 – harga di Malaysia dari RM66,000

Treeletrik T-MV7 – harga di Malaysia dari RM66,000

Sebelum ini, kami pernah melaporkan tentang sebuah lori elektrik kecil Treeletrik T-MV7 yang dibawa masuk untuk pasaran Malaysia. Kini, harga jualannya sudah disahkan – RM66,000 bagi casis sahaja, sebelum GST dan kos atas jalan lainnya.

Seperti dimaklumkan sebelum ini, terdapat empat pilihan bagi jenis ruang barangan atau ruang kargo di belakang yang akan ditawarkan; panel tertutup, panel tertutup untuk barangan beku, panel terbuka serta bahagian belakang tanpa penghadang.

Treelektrik T-MV7 ini beroperasi secara elektrik sepenuhnya, dengan kos yang didakwa hanya seredah RM0.03 (berdasarkan tarif elektrik RM0.28 bagi setiap kW/j). Datang dari mana model ini? Ia sebenarnya rebadge daripada model Cenntro Metro, yang dihasilkan oleh Cenntro Automotive Group.

Akan ada dua versi ditawarkan; satu menggunakan bateri lead asid (8.64 kWh), dan satu lagi hadir dengan bateri lithium-ion (14.4 kWh). Berat tanpa bateri kenderaan ini ialah 558 kg, sementara had maksimum muatan beban yang boleh dibawa ialah 615 kg.

Model ini menggunakan bateri berkapasiti 72V yang mampu menghasilkan kuasa puncak sebanyak 32.2 hp (13.4 hp nominal power). Bagi bateri lead asid, ia mempunyai jangka hayat 45,000 km, dengan satu cas penuh boleh mencapai jarak 80 km perjalanan. Laju maksimumnya pula ialah 55 km/j.

Bagi versi lithium-ion pula, satu cas penuh boleh memberikan perjalanan sejauh 180 km, dengan kelajuan maksimum yang mampu dicapai ialah 80 km/j. Hayat baterinya pula ialah 100,000 km. Bagi yang ada perniagaan kecil, macam mana? Berminat?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required