Volvo kini merupakan jenama yang sangat menarik untuk diperhatikan. Model-model baru yang diperkenalkan akhir-akhir ini juga menampilkan pakej keseluruhan yang sangat kompetetif. Untuk pasaran Malaysia, SUV XC60 T8 Twin Engine menjadi taruhan paling baru.

Dengan versi CBU dari Sweden yang dijual pada harga RM373,888, ia tidak berhenti sekadar di situ. April nanti, versi pemasangan tempatan pula akan diperkenalkan, terdiri daripada tiga varian – T5 Momentum, T8 Inscription dan T8 Inscription Plus. Harganya masing-masing bermula dari RM298,888, RM333,888 dan RM343,888.

Untuk pasaran tempatan, model ini menggunakan enjin 2.0 liter Drive-E, dengan supercas dan turbocas, T8 plug-in hybrid – menghasilkan sebanyak 320 hp dan 400 Nm kuasa dan tork. Ia digandingkan pula dengan motor elektrik dengan bekalan kuasa 87 hp dan 240 Nm tork. Gabungan kedua-dua sistem ini memberikan janaan kuasa sebanyak 407 hp dan 640 Nm. Kuasanya cukup besar untuk anda?

Ini memberikannya prestasi yang juga mengkagumkan. 0-100 km/j dalam masa 5.3 saat dan kelajuan maksimum pula 230 km/j. Ia memiliki sistem pacuan semua roda dan dilengkapi sistem transmisi automatik lapan-kalajuan.

Versi CKD nanti pula tak jauh berbeza. Spesifikasi hampir sama, kecuali tiada suspensi udara, dan kurang pilihan kemasan bagi ruang kabin. Untuk itu, di dalam video ini, kami cuba dekati versi CBU model berkenaan, dan melihat penawaran yang ada padanya berbanding model-model pesaing yang lain, seperti BMW X3, Mercedes-Benz GLC dan Audi Q5.

Sekiranya kewangan bukan kekangan bagi anda, adakah anda akan berminat untuk memilikinya? Untuk maklumat lanjut tentang SUV ini, layari juga laman CarBase.my.

Volvo XC60 T8 Twin Engine 2018 CBU