Pemilik jenama Haval, Great Wall Motor bersama BMW bakal hasilkan MINI dengan kuasa elektrik di China

Pemilik jenama Haval, Great Wall Motor bersama BMW bakal hasilkan MINI dengan kuasa elektrik di China

BMW bakal menghasilkan MINI dengan kuasa elektrik di China dan jenama dari Jerman berkenaan telah pun menandatangi surat memulakan kerjasama bersama pemilik jenama Haval iaitu Great Wall Motor (GWM). Menurut BMW, China boleh disifatkan sebagai pasaran paling besar untuk mobiliti-elektro.

Selepas ini, kedua-dua pihak berkenaan akan membuat persetujuan berkenaan perincian kerjasama yang mungkin dan perjanjian kerjasama serta menjelaskan aspek seperti pemilihan lokasi produksi bersama pelaburan yang konkrit. Kesemua usaha ini adalah hanya untuk pengeluaran dan BMW masih belum ada rancangan untuk mewujudkan organisasi jualan tambahan di China.

Kerjasama yang baharu dicadangkan bersama GWM ini tidak berkaitan dengan kerjasama jangkamasa panjangnya bersama Brilliance. Ditambah dengan dua lagi lokasi produksi, BMW Brilliance Automotive kini telah pun mengoperasikan kilang enjin, termasuk kilang bateri untuk kereta-kereta janaann elektrik keluaran jenama BMW yang diproduksi di Shenyang. Kilang berkenaan merupakan kilang bateri pertama BMW di China.

Pemilik jenama Haval, Great Wall Motor bersama BMW bakal hasilkan MINI dengan kuasa elektrik di China

Sekitar 560,000 kenderaan di bawah jenama BMW telah dihantar kepada pelanggan di China tahun lalu. Sebagai perbandingan, jumlah berkenaan lebih banyak dari jualan BMW di dua lagi pasaran terbesar BMW iaitu Amerika Syarikat dan Jerman yang telah digabungkan. Pada tahun 2017, China merupakan pasaran MINI keempatterbesar di dunia, dengan penghantaran kepada pelanggan sekitar 35,000 unit.

Menurut BMW, jualan dan produksi di China yang kini sedang bertumbuh tidak menyebabkan penurunan jumlah produksi di kilangnya di Jerman. Namun sebaliknya, antara 2007 hingga 2017, produksi di Jerman meningkat sehingga hampir sekitar 1.15 juta kenderaan setahun. Pada masa yang sama, lebih dari separuh jumlah keseluruhan produksi BMW kini adalah pada kilangnya di luar Jerman.

Ini merupakan sebab yang kukuh dari BMW bahawa strategi pertumbuhan yang sama untuk MINI tidak akan menjejaskan komitmennya di UK dan MINI dengan janakuasa elektrik sepenuhnya akan diproduksi di kilang Oxford bermula 2019. Untuk pengetahuan anda juga, pembuat kereta dari luar diwajibkan untuk membuat kerjasama dengan syarikat tempatan untuk memulakan perniagaan mereka di negara republik rakyat berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required