Toyota Corolla hatchback generasi terbaru akan ke Geneva Motor Show – enjin 2.0L Toyota Hybrid System

Toyota Corolla hatchback generasi terbaru akan ke Geneva Motor Show – enjin 2.0L Toyota Hybrid System

Model generasi baru bagi Toyota Corolla (juga dikenali sebagai Auris di Eropah) akan dipertontonkan buat pertama kali di Geneva Motor Show nanti. Syarikat itu juga mula mengeluarkan imej rasmi pertama model berkenaan.

Menurut Toyota, kereta baru itu akan menampilkan “rekaan yang lebih dinamik” dan imej yang ditunjukkan ini memang memperlihatkan sisi berkenaan. Rekaan bahagian lampu di hadapan dan belakang juga nampak lebih tirus, seperti yang dilihat pada model yang sedang diuji sebelum ini.

Dari segi profilnya, kereta ini nampak lebih rendah berbanding model sebelumnya, dengan garis bumbung yang tidak terlalu rendah dibahagian belakang. Elemen sama juga pernah dilihat pada unit spyshot sebelumnya, begitu juga dengan wajah depan dengan dua peringkat serta lebih lebar.

Toyota Corolla hatchback generasi terbaru akan ke Geneva Motor Show – enjin 2.0L Toyota Hybrid System

Bagi bahagian dalaman pula, imej dari unit yang sedang diuji itu mencadangkan bahawa rekaan yang ditampilkan adalah serba baru. Begitu juga dengan antaramuka baru bagi sistem kawalan suhu, tuil gear yang lebih kecil, rekaan stereng baru serta paparan sistem infotainmen terapung ditengah.

Platform Toyota New Global Architecture (TNGA) yang digunakan pada model-model seperti C-HR, Prius dan Camry akan digunakan untuk model Corolla ini juga. Toyota menjelaskan, Corolla/Auris baru ini nanti akan menampilkan enjin 2.0 liter dengan Toyota Hybrid System, yang menjadi sebahagian daripada teknologi bau yang dibangunkan untuk TNGA.

Ia menggunakan unit kawalan kuasa (PCU) yang lebih kecil berbanding sistem pacuan 1.8 liter hybrid sebelum ini, serta bateri nickel-metal hydride 6.5 Ah yang bersaiz lebih kecil dan output yang lebih tinggi (180 vs 168).

GALERI: Spyshot Toyota Corolla hatchback generasi ke-12

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required