Setelah sekian lama Toyota Corolla generasi ke-11 (Altis di Malaysia) berada dalam pasaran, ia nampaknya akan digantikan dengan model baharu tidak lama lagi. Buat masa sekarang, lawan Corolla seperti Civic serta model-model lain dari Korea seperti Hyundai Elantra dan Kia Forte masing-masing menampilkan pelbagai teknologi baharu dan rekaan yang lebih segar.

Kami telah menerima foto intipan memaparkan Toyota Corolla generasi ke-12 – dalam versi sedan dan hatchback – yang sedang diuji dalam cuaca sejuk di Ann Arbor, Michigan, Amerika Syarikat.

Untuk model sedan, Toyota nampaknya sangat berahsia kerana kereta berkenaan mengenakan penyamaran yang sangat berat. Namun boleh diagak, Corolla akan menerima konsep muka yang direka dua tingkat seperti Altis sedia ada, berdasarkan sedikit bayangan pada sekeliling penyamaran bahagian lampu hadapan.

Bentuk badan sedan ini juga membayangkan ia akan tampil dengan konsep yang hampir sama dengan generasi sedia ada, tetapi dengan kedudukan tingkap yang lebih rendah.

Namun untuk model hatchback (yang juga dikenali sebagai Corolla Auris), ia tampil dengan penyamaran sedikit ringan dan mungkin memberikan sedikti klu bagaimana rupa versi sedannya tadi. Model ini nampaknya menampilkan rupa yang lebih tirus dan tajam dari model sedia ada.

Bahagian dalaman model Auris berkenaan juga dapat dirakam lensa jurukamera intipan kami, yang menampilkan rekaan baharu hampir pada keseluruhan termasuk papan pemuka dan suis kawalan penghawa dingin. Ia turut diberikan tombol gear lebih kecil, roda stereng baharu, dan juga skrin infotaimen berdiri sendiri.

Untuk generasi sedia ada, Auris dipasarkan di Amerika Syarikat di bawah lencana Scion dengan nama iM dan ia menampilkan ruang dalaman yang hampir sama dengan Corolla sedan. Setelah jenama Scion ditutup, model tersebut dijangka akan diperkenalkan semula dengan jenama Toyota.

Untuk model generasi baharu, Corolla dibina berasaskan platform Toyota New Global Architecture (TNGA) yang turut menjadi asas kepada Toyota C-HR, Prius dan juga Camry generasi baharu. Ia dijangka akan dijana pelbagai unit janakuasa termasuk enjin petrol empat-silinder 1.8 liter dan juga versi hibrid.

Untuk model sedia ada pasaran Amerika Syarikat, Corolla dijana pilihan enjin sama ada 2ZR-FE yang berkuasa 132 hp/174 Nm dan versi dengan teknologi Valvematic 2ZR-FAE berkuasa 140 hp/171 Nm. Untuk model generasi baharu pula, ia dijangka akan diberikan transmisi CVT, sama seperti model Camry terkini.

GALERI: Spyshot Toyota Corolla sedan generasi ke-12

GALERI: Spyshot Toyota Corolla hatchback generasi ke-12