Toyota C-HR spesifikasi Malaysia dipertonton – enjin 1.8 liter NA 141 PS, sedikit perubahan pada ciri-ciri

Toyota C-HR spesifikasi Malaysia dipertonton – enjin 1.8 liter NA 141 PS, sedikit perubahan pada ciri-ciri

Walaupun masih belum dilancarkan, Toyota C-HR telah dibawa ke merata tempat untuk dijadikan tontonan kepada rakyat Malaysia. Tetapi, unit yang dibawa itu adalah yang menggunakan spesifikasi Australia, dengan enjin 1.2 liter turbo. Tapi kini, akhirnya UMW Toyota mempertontonkan buat pertama kali, C-HR spesifikasi Malaysia, bersama sebuah model yang lengkap dengan kit badan TRD Sportivo (untuk kajian).

Dilihat dari bahagian luar, tidak banyak yang berbeza bagi C-HR spesifikasi Malaysia ini, di mana ia masih lagi mempunyai lampu utama projector halogen, lampu siang LED, rim 17 inci dan lampu belakang yang menggunakan mentol. Walaupun begitu, lampu kabus LED telah ditukar kepada unit halogen.

Perubahan yang lebih jelas boleh dilihat pada bahagian dalam. Papan pemuka untuk C-HR spesifikasi Malaysia ini mempunyai bahagian atas yang berwarna coklat gelap, dan warna sama turut digunakan pada panel plastik hiasan tepi pintu, yang juga mempunyai tekstur jalinan. Bahagian selebihnya, selain ada yang menggunakan plastik lembut, juga disudahi dengan kemasan hitam berkilat.

Untuk senarai kelengkapan, terdapat sistem masuk tanpa kunci, butang pemula enjin, lampu bawah pintu, tempat duduk balutan kulit bercorak, tempat duduk dengan larasan sokongan belakang elektrik (larasan sandar dan ke hadapan masih lagi manual), lampu serta pengelap cermin automatik, skrin informasi 4.2 inci berwarna, kawalan pendingin hawa dua zon dan kamera undur.

Bagi aspek keselamatan pula, model spesifikasi Malaysia ini tidak mempunyai pakej Toyota Safety Sense seperti model Australia, yang termasuk Pre-Collision Safety, Active Cruise Control, Lane Departure Alert, Autonomous Emergency Braking, Forward Collision Warning dan Automatic High Beam.

Walaupun begitu, kita masih akan mendapat Blind Spot Monitor dan Rear Cross Traffic Alert (RCTA), bersama tujuh beg udara, ABS dengan EBD dan BA, Vehicle Stability Control (VSC) dan cagak tempat duduk kanak-kanak ISOFIX.

Toyota C-HR spesifikasi Malaysia dipertonton – enjin 1.8 liter NA 141 PS, sedikit perubahan pada ciri-ciri

Di bawah hud C-HR spesifikasi Malaysia ini terdapat enjin empat silinder 1.8 liter NA 2ZR-FBE dengan teknologi Dual VVT-i dan datang dari model pasaran Thailand. Enjin ini boleh digunakan untuk beberapa jenis bahan api tetapi bagi Malaysia, kita mungkin hanya akan mendapat versi petrol. Kuasa yang mampu dihasilkan adalah 141 PS pada 6,000 rpm dan 177 Nm tork pada 4,000 rpm, dihantar ke tayar hadapan melalui kotak gear CVT.

UMW Toyota sekadar memberitahu C-HR akan dilancarkan pada tahun hadapan tetapi harganya masih belum diketahui. Tetapi, daripada apa yang dilihat ini, anda rasa dapatkah C-HR menyaingi model lain dalam segmennya seperti Honda HR-V dan Mazda CX-3?

GALERI: Toyota C-HR spesifikasi Malaysia


GALERI: Toyota C-HR TRD Sportivo

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required