Triumph Bonneville Speedmaster 2018 dilancar untuk pasaran Malaysia – harga RM79,900, lebih praktikal

Triumph Bonneville Speedmaster 2018 dilancar untuk pasaran Malaysia – harga RM79,900, lebih praktikal

Selain Bobber Black, Triumph Motorcycles Malaysia juga hari ini telah melancarkan sebuah lagi model tambahan kepada barisan klasik moden mereka iaitu Bonneville Speedmaster 2018 untuk pasaran Malaysia. Model ini dijual pada harga RM79,900 bersama jaminan dua tahun tanpa had batuan dan dihasilkan dengan gabungan DNA Bonneville dan sifat seperti Bobber.

Cumanya, Speedmaster adalah lebih praktikal, di mana ia dilengkapi dengan tangki bahan api yang lebih besar, iaitu 12 liter, dan bahagian belakangnya boleh diubah untuk menjadi sama ada satu tempat duduk seperti Bobber, atau dua tempat duduk seperti Bonneville.

Tetapan ergonomik model ini juga lebih santai, dengan bahagian pemegang yang terentang ke belakang dan tempat letak kaki yang terletak lebih ke hadapan, sekaligus menjadikan ia lebih selesa untuk tunggangan jarak jauh. Rim yang digunakan pula adalah bersaiz sama seperti Bobber Black, iaitu 16 inci depan dan belakang.

Enjin yang digunakan pada model ini adalah sama seperti model Bonneville T120 dan Bobber, iaitu unit dua silinder penyejukan cecair 1,200 cc HT, bersama padanan kotak gear enam kelajuan, yang mampu menghasilkan kuasa sebanyak 77 PS pada 6,100 rpm dan 106 Nm tork pada 4,000 rpm. Jika dibandingkan dengan model Speedmaster tahun 2015, model baru ini mempunyai 42% lebih banyak tork puncak dan 25% lebih banyak kuasa puncak.

Padan dengan enjin yang berkuasa, bahagian brek juga dipertingkat, dengan melihatkan penggunaan tetapan cakera berkembar 310 mm bersama angkup Brembo dua piston di hadapan serta cakera tunggal 255 mm dan angkup Nissin satu piston di belakang. Seperti juga barisan Bonneville generasi baru yang lain, ia didatangkan terus dengan sistem ABS, dan ditambah dengan Traction Control yang boleh ditutup.

Triumph Bonneville Speedmaster 2018 dilancar untuk pasaran Malaysia – harga RM79,900, lebih praktikal

Kelengkapan lain yang ada pada Speedmaster 2018 adalah semua lampun jenis LED, sistem pendikit ride-by-wire, pilihan mod Road dan Rain, cruise control, klac torque assist, immobiliser, meter gabungan analog dan LCD, besi pemegang di belakang, fork KYB 41 mm di hadapan, monoshock KYB dengan pelarasan pra beban serta berat 245.5 kg.

Speedmaster juga didatangkan dengan pilihan pelbagai aksesori untuk memadankan ia dengan penggunaan pemilik, tapi bagi memudahkan, pakej inspirasi ‘Highway’ yang lebih banyak barangan jelajah atau ‘Maverick’ yang lebih kepada gaya yang garang turut disediakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required