Nissan Terra – SUV asas dari Navara terdedah di China

Nissan Terra – SUV asas dari Navara terdedah di China

Sebelum ini, Nissan sudah mengeluarkan beberapa gambar teaser untuk SUV tujuh tempat duduk yang menggunakan asas daripada trak pikap Navara NP300. Kali ini, beberapa gambar SUV tersebut di atas jalan di China tersebar, dan dijumpai lebih awal sebelum penampilan rasminya di Beijing Auto Show bulan hadapan.

Disebabkan kita sudah melihat beberapa gambar sebelum ini, tiada yang baru pada gambar ini. Tetapi, melaluinya kita dapat melihat secara langsung bahagian dalam SUV ini, dengan konsol tengah yang membonjol dan unit kawalan sistem hiburannya. Kami juga dapat melihat tempat duduk kulit dengan jahitan kontras, kemasan kayu berkilat serta beberapa bahagian panel warna perak biasa. Turut boleh dilihat adalah bahagian kargo apabila tempat duduk baris ketiga dilipat rata.

Laman web China yang menyiarkan gambar ini turut menyatakan beberapa perincian. Munurut mereka, Terra akan dikuasakan oleh enjin 2.5 liter NA di China, dengan kuasa sebanyak 181 hp dan 251 Nm tork. Enjin petrol ini boleh dipadankan bersama transmisi manual enam kelajuan atau automatik yang menggunakan torque converter.

Nissan Terra – SUV asas dari Navara terdedah di China

Turut dikongsi adalah dimensi Terra. Ia mencatat 4,882 mm panjang dan 1,850 mm lebar, sekaligus menjadikan ia 87 mm lebih panjang dan kurang 5 mm pada lebarnya berbanding pesaing terdekat, Toyota Fortuner. Tinggi Terra 1,835 mm menjadikan ia sama dengan Fortuner, tetapi jarak roda 2,850 mm adalah 105 mm lebih panjang. Jarak kelegaan dari tanah pula adalah 220 mm.

Nissan Terra akan dibuat dan juga dijual di Thailand, selain dijangka dilancarkan di sana pada separuh kedua tahun ini. Kita juga boleh menjangka negara ASEAN akan menerima Terra yang dikuasakan oleh enjin diesel turbo 2.5 liter daripada Navara tetapi Nissan juga boleh menyediakannya dengan enjin diesel 2.3 liter twin turbo yang digunakan pada model di negara barat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required