LVCHI Auto Venere – sedan elektrik mewah dari China, 996 hp dan tork 1,540 Nm, 0-100 km/j hanya 2.5 saat

LVCHI Auto Venere – sedan elektrik mewah dari China, 996 hp dan tork 1,540 Nm, 0-100 km/j hanya 2.5 saat

Introducing Venere by LVCHI Auto, the First Full Electric Limousine in the World (PRNewsfoto/LVCHI)

Setelah menyiarkan imej teaser sebelum ini, sedan mewah berkuasa elektrik sepenuhnya, LVCHI Auto Venere akhirnya didedahkan ketika berlangsungnya Geneva Motor Show 2018. Bukan sekadar konsep, pengeluar dari China berkenaan mengesahkan bahawa model ini bakal diproduksi bermula pada 2019.

Menurut LVCHI Auto, Venere dibangunkan dengan idea yang akan menyelesaikan masalah-masalah dibelenggu model-model elektrik sepenuhnya dalam pasaran. Sebagai contoh, casis kereta ini dibina menggunakan material komposit yang dilapiskan antara gentian karbon bagi memenuhi spesifikasi torsi dan ketegaran fleksible yang diperlukan untuk aspek prestasi tinggi serta berat keseluruhan.

Kereta ini dibina dengan dimensi 5,150 mm panjang, 2,120 mm lebar, 1,418 mm tinggi dan jarak roda 3,040 mm. Sebagai perbandingan, ia 174 mm lebih panjang, 156 mm lebih lebar, 17 mm lebih rendah dan jarak rodanya 80 lebih jauh dari Tesla Model S.

Venere diberikan empat motor elektrik – dua pada bahagian hadapan dan dua lagi di bahagian belakang. Kesemua motor berkenaan mampu berputar sehingga 13,000 rpm dan menghasilkan kuasa 249 hp setiap satu, atau 996 hp keseluruhan dengan tork maksima 1,540 Nm. Motor tersebut pula menerima suapan tenaga dari pek bateri lithium-ion berkuasa 100 kWh yang didakwa memberikan kemampuan yang baik dalam aspek autonomi dan prestasi.

Kesemua sistem ini membolehkan Venere memecut dari pegun hingga 100 km/j dalam masa hanya 2.5 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 286 km/j. Dengan sekali cas penuh, sedan mewah ini pula boleh berjalan sejauh 652 km.

Projek Venere ini telah bermula pada Julai 2017 dan ia mendapat kerjasama dari I.DE.A Institute iaitu firma rekaan dari Itali yang sudah beroperasi sejak 1978. Walaupun LVCHI Auto merupakan jenama dari China, produksi Venere ini akan dilakukan di Turin, Itali.

Selepas model mewah ini diproduksi, LVCHI Auto akan membina pula model-model elektrik kegunaan dalam bandar bagi membolehkan jenama ini bersaing dalam pelbagai segmen pasaran. Antara tahun 2020 hingga 2021, syarikat tersebut bakal melancarkan platform SUV serta MPV dan juga Urano, sedan berprestasi tinggi yang sebelum ini telah didedahkan di Shanghai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required