Toyota dan Mazda tubuhkan syarikat usaha sama bagi kilang baharu di Alabama – produksi bermula 2021

Toyota dan Mazda tubuhkan syarikat usaha sama bagi kilang baharu di Alabama – produksi bermula 2021

Toyota dan Mazda telah menubuhkan sebuah syarikat kerjaya – Mazda Toyota Manufacturing, USA (MTMUS) – yang bakal memproduksikan kenderaan di Huntsville, Alabama bermula tahun 2021. Langkah ini adalah sebahagian daripada pakatan perniagaan dan kapital antara kedua-kedua pengeluar kereta terbabit, yang ditandatangani pada Ogos tahun lalu.

Kilang yang bakal dibina ini dijangka memiliki kapasiti untuk menghasilkan 300,000 unit dengan separuh daripadanya diperuntukan untuk model crossover Mazda, yang akan diperkenalkan buat pasaran Amerika Utara. Tiada perincian didedahkan mengenai model terbabit, namun buat masa ini barisan crossover/SUV Mazda di US termasuklah CX-3, CX-5 dan CX-9, dengan CX-5 janaan enjin diesel yang bakal tiba pada masa akan datang. Kapasiti selebihnya (150,000 units) akan diperuntukan untuk Toyota Corolla.

Dengan jumlah perlaburan bernilai US$1.6 bilion (lebih kurang RM6.2 bilion) – perkongsian sama rata antara kedua-dua pengeluar kereta itu – pembinaan skala penuh bagi plan berkenaan dijangka bermula pada 2019. Apabila siap kelak, fasiliti terbabit dijangka mampu menyediakan sehingga 4,000 peluang pekerjaan.

“Kami berharap untuk memastikan MTMUS sebagai kilang yang bermakna di hati masyarakat setempat. Dengan kombinasi terbaik bagi teknologi dan budaya korporat kami, Mazda dan Toyota bukan sahaja akan menghasilkan kereta berkualiti tinggi, malah akan mencipta kilang dengan perasaan bangga oleh para pekerjanya dan menyumbang ke arah pembangunan untuk ekonomi setempat dan industri automotif,” ujar Masashi Aihara, pegawai eksekutif Mazda dan presiden MTMUS.

“Dengan adanya kilang baharu ini, yang merupakan fasiliti pembuatan Toyota yang ke-11 di USA, ia bukan hanya mewakili komitmen kami yang berterusan di negara ini, bahkan menjadi faktor utama untuk kami meningkatkan daya saing dalam pembuatan di USA,” kata Hironori Kagohashi, pengurus besar eksekutif Toyota dan naib timbalan eksekutif MTMUS pula.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required