Polis pertimbang aspek pencemaran bunyi sebagai undang-undang untuk bendung kegiatan Mat Rempit

Polis pertimbang aspek pencemaran bunyi sebagai undang-undang untuk bendung kegiatan Mat Rempit

Polis sedang mempertimbangkan untuk mengambil kira aspek alam sekitar dan pencemaran bunyi sebagai satu lagi kaedah untuk mengekang aktiviti berkaitan Mat Rempit. NST melaporkan, ia sebagai tambahan kepada undang-undang sedia ada berkaitan pemanduan merbahaya dan di bawah pengaruh dadah.

Timbalan Pengarah Polis, Superintendent Mustafa Bakri Salleh dipetik sebagai berkata, jabatan itu akan berbincang dengan Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar untuk menjadikan Mat Rempit boleh diambil tindakan sekiranya melalkukan pencemaran bunyi. Menurut peraturan sedia ada, bunyi yang terhasil melebihi 75 decibel (dB) adalah dikira sebagai pencemaran.

Beliau juga memaklumkan, lebih banyak pemeriksaan mengejut akan dilakukan di bawah Op Samseng Jalanan, di mana pihak berkuasa akan memeriksa jentera yang diubahsuai serta menggunakan paip ekszos yang diubah dengan niat untuk menjadi lebih bising.

Pasukan teknikal dari kementerian berkenaan, yang juga akan menjadi sebahagian daripada pasukan penguatkuasa itu, akan menjalankan pemeriksaan mengejut di bawah Seksyen 23, Akta Kualiti Alam Sekitar 1974. Di bawah akta berkenaan, saman maksimum yang boleh dikenakan ialah RM100,000 atau penjara tidak lebih lima tahun, atau kedua-duanya.

Ketika ini, kesalahan di bawah Seksyen 42(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang digunakan akan memberi hukukam penjara lima tahun serta saman antara RM5,000 hingga RM15,000. Selain itu, polis juga tertakluk kepada Seksyen 279 Kanun Keseksaan dalam menangani masalah Mat Rempit, yang membawa hukuman penjara maksimum enam bulan, saman RM2,000 atau kedua-duanya sekali.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required