Perodua bakal lancar SUV kompak tahun ini?

Perodua bakal lancar SUV kompak tahun ini?

Satu demi satu khabar angin bertiup bahawa Perodua kini sedang membangunkan SUV kompak, dan yang terbaharu laporan dari badan penyelidikan Kenanga Research mungkin mengesahkan model tersebut benar-benar wujud. Laporan tersebut mendedahkan bahawa SUV yang belum diberi nama (dengan kod D38L) akan dilancarkan tahun ini sebagai salah satu usaha Perodua untuk mencapai sasaran jualan mereka iaitu 209,000 unit bagi tahun 2018.

Perodua juga sebelum ini telah menyatakan mereka sedang serius mempertimbangkan pengenalan SUV kompak bagi memenuhi permintaan pasaran buat masa sekarang, namun perinciannya masih lagi dirahsiakan. Ada juga yang mengatakan bahawa model konsep Daihatsu DN Trec yang didedahkan pada Tokyo Motor Show tahun lalu merupakan prebiu kepada SUV kompak Perodua akan datang.

Jika khabar tersebut benar, ini bermakna Perodua akan masuk ke pasaran SUV segmen-B dan bakal mengacau pasaran Honda HR-V, Toyota C-HR dan Mazda CX-3. Sebelum ini juga, presiden dan CEO Perodua, Datuk Aminar Rashid Salleh ada menyatakan titik harga psikologi untuk kereta-kereta buatan Perodua ialah RM60,000 – mungkin petunjuk aras harga untuk SUV baharu tersebut.

“Kami percaya itu merupakan tahap buat masa sekarang, yang dilihat sebagai sempadan psikologi. Walau bagaimanapun, kos merupakan sesuatu yang diluar kawalan kami; material dan perkara lain. Jika berbicara berkenaan aspek tersebut, kami perlu membuat keputusan. Kami perlu membuat pelarasan tertentu,” katanya.

Ini bukan kali pertama Perodua menghasilkan SUV. Sebelum ini jenama automotif nasional kedua berkenaan pernah menghasilkan model Kembara dan Nautica, kedua-duanya dibina berasaskan dari Daihatsu Terios tetapi dari generasi yang berbeza.

GALERI: Model konsep Daihatsu DB Trec di Tokyo Motor Show 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • b9209 on Mar 15, 2018 at 4:40 pm

    7 seaters please….Theo tolong render model DN – TREC jd 7 seaters….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Musang on Mar 16, 2018 at 7:00 am

    Kembara baru kaaa atau terios baru dgn harapan 7 seater bukan 5 seater…

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required