Perodua dilapor serius terhadap SUV mampu milik

Perodua dilapor serius terhadap SUV mampu milik

Tidak boleh dinafikan, SUV merupakan trend terkini dalam pasaran automotif global buat masa sekarang. Mitsubishi telah berhenti terus membuat kereta sedan untuk menumpukan terhadap penghasilan SUV, Lamborghini telah menghasilkan Urus bagi membolehkan mereka terus wujud sebagai pembuat automotif eksotik seperti apa yang dilakukan oleh Porsche dengan Cayenne dan Macan, manakala Volkswagen pula melaporkan SUV Tiguan menjadi model dengan pertumbuhan paling cepat dalam barisan modelnya untuk 2017 – kesemua contoh ini menggambarkan betapa pentingnya SUV buat masa sekarang.

Walaupun kini sedang berada dikedudukan paling atas di Malaysia dengan menjual hatchback seperti Axia dan Myvi, pembuat automotif kedua nasional, Perodua, tentu sekali sedar dengan perkembangan trend berkenaan. Julai tahun lalu, CEO dan presiden Perodua Datuk Aminar Rashid Salleh mengatakan syarikatnya sangat serius untuk mempertimbangkan bagi memperkenalkan SUV kompak.

Apa yang dinyatakan oleh bos Perodua berkenaan boleh dilihat sebagai petanda yang kukuh bahawa jenama tersebut akan memperkenalkan kenderaan dalam segmen terbabit bagi memperkasakan lagi kedudukannya dalam pasaran.

“SUV dilihat semakin digemari pada masa ini. Walau bagaimana pun, kami sedang mengkaji pelbagai perkara berkaitan untuk memperkenalkan SUV kompak bagi barisan model Perodua pada masa depan,” ujar Aminar sambil menambah syarikatnya kini menggunakan pelbagai sumber bagi perancangan produk yang menepati citarasa dan kehendak para pengguna.

Perodua dilapor serius terhadap SUV mampu milik

Pagi ini ketika ditemuramah di radio BFM 89.9 menerusi slot Breakfast Grille, Aminar berkata “kami baharu sahaja melancarkan Myvi, fokus sekarang adalah terhadap Myvi baharu. Namun begitu, SUV masih lagi berada dalam radar kami. Kami masih lagi mengkaji trend, apa sebenarnya trend pasaran buat masa sekarang. Apa pula sentimen pengguna terhadap SUV? Jadi ia masih terlalu awal. Ia masih dalam peringkat kajian.”

Mengulas berkenaan pengguna Malaysia yang kini juga terarah untuk memiliki SUV sama seperti trend global, beliau berkata “kajian awal menunjukkan, sama ada ia konkrit, atau sama ada ia adalah kesimpulan, kami belum sampai tahap itu lagi. Saya berkata begitu kerana jika anda tengok apa yang kami capai pada 2017 – kereta kompak, hatchback, Bezza kami dan lain-lain – ia masih lagi bagus. Jadi ia masih terlalu awal, tetapi kami tahu memang ada trend kearah itu. Jadi ia adalah sesuatu yang kami lihat secara sangat dekat.”

Mungkin prestasi berkenaan didorong kerana Perodua adalah antara jenama yang paling mampu milik di Malaysia. Persepsi biasa yang diberikan oleh masyarakat adalah Perodua laris dipasaran kerana harganya yang murah dan ia boleh diharap.

Namun mengikut statistik jualan yang baharu menunjukkan Myvi kini ditempah dengan nisbah 85:15, di mana 85% adalah model 1.5L dan 15% adalah 1.3L, menandakan konsumer tidak berkira untuk membayar lebih untuk ciri yang lebih baik. Permintaan yang tidak disangka terhadap Myvi 1.5L secara tidak langsung menjadi “satu masalah yang baik” untuk Perodua. Dan ia juga menjadi petunjuk bahawa strategi harga merupakan kunci utama terhadap pemasaran pengeluar kereta mampu milik.

Toyota Rush pasaran Indonesia

“Harga sentiasa menjadi faktor penting. Ia merupakan faktor membuat keputusan. Namun demikian, kami masih lagi perlu untuk membuat ia semampu milik yang boleh. Kos merupakan isu, kos merupakan sesuatu yang perlu kami kawal. Kos merupakan sesuatu yang perlu lakukakan sesuatu. Bukan hanya untuk kami. Ia termasuk pembekal kami, vendor kami, dan prinsipal kami,” kata Aminar.

Beliau menambah, Perodua turut mempunyai titik psikologi pada harga pada model-modelnya iaitu sekitar RM60,000. “Jika anda lihat model-model yang kami tawarkan, empat model, kesemuanya berharga di bawah RM60,000. Kami percaya pada tahap berkenaan buat masa sekarang, ia telah menjadi garis psikologi berkenaan. Namun demikian, kos merupakan sesuatu diluar kawalan kami; material dan perkara lain. Apabila berhadapan dengan perkara tersebut, kami terpaksa membuat berberapa keputusan. Kami perlu membuat berberapa pelarasan,” katanya.

Sekiranya Perodua benar-benar hadir dengan SUV baharu menggunakan unit janakuasa dan ciri-ciri dari Myvi, adakah anda bersetuju untuk membayar RM70,000 untuk model berkenaan? Ini tidak mustahil kerana model generasi baharu Daihatsu Terios dan kembarnya Toyota Rush telahpun dilancarkan di Indonesia menggunakan enjin 1.5 liter siri 2NR, sama seperti Myvi.

Perodua sebelum ini juga pernah menghasilkan SUV kompak yang diasaskan dari Terios dan Rush iaitu Kembara dan Nautica, namun untuk model generasi baharu ini, kedua-dua SUV berkenaan lebih bersifat seperti MPV tujuh-tempat duduk, dengan konsep seperti Honda BR-V dan Mitsubishi Expander.

Perodua juga berkemungkinan dapat menghasilkan SUV yang diasaskan dari model konsep DN Trec yang tampil seperti sudah bersedia untuk diproduksi pada Tokyo Motor Show tahun lalu. Model ini agak berbeza dari Terios dan Rush kerana ia lebih bersifat seperti kenderaan crossover dengan lima-tempat duduk yang boleh berhadapan dengan Honda HR-V dan Toyota C-HR, tetapi dijana enjin Myvi untuk pasaran yang lebih mampu milik.

GALERI: Toyota Rush pasaran Indonesia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required