Baru saja kami siarkan teaser sebentar tadi, khabar terbaharu yang diterima dari Indonesia, Toyota Rush 2018 sudahpun membuat kemunculan sulungnya untuk peringkat global di negara berkenaan hari ini. Seperti yang anda telah tengok pada imej teaser dan juga imej yang bocor di internet sebelum ini, Rush generasi baharu berkenaan nampaknya diberikan imej yang berbeza sedikit dari generasi sebelumnya.

Jika sebelum ini Rush dilihat seperti SUV kompak sebenar, model generasi baharu ini menampilkan rupa sebuah MPV yang diberi penggayaan seperti SUV – prinsip rekaan yang hampir serupa dengan Honda BR-V dan juga Mitsubishi Xpander. Seperti juga sebelumnya, Rush turut akan dipasarkan di Indonesia dengan jenama Daihatsu selepas ini, di bawah nama Terios.

Model generasi baharu ini dijana enjin baharu 2NR 1.5 liter DOHC – enjin dari siri yang sama pada Perodua Myvi 2018 dan juga Toyota Avanza generasi terkini. Namun, unit dengan teknologi Dual VVT-i pada Rush ini ditala untuk mengekstrak kuasa 104 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 136 Nm pada takat 4,200 rpm. Ia digandingkan dengan pilihan sama ada kotak gear lima-kelajuan manual atau empat-kelajuan automatik.

Seperti juga MPV-SUV mampu milik lain yang disasarkan untuk pengunaan di Indonesia seperti BR-V, Xpander dan Suzuki Ertiga, Rush menampilkan ruang kelegaan tanah yang agak tinggi dengan 220 mm – membuatkan ia kelihatan lampai.

Untuk memudahkan anda membayangkan tinggi dan dimensi lain MPV-SUV ini, Rush mempunyai kelegaan tanah 19 mm lebih tinggi dari BR-V, manakala panjang 4,435 mm dan lebar 1,695 mm Toyota ini membuatkan ia 18 mm lebih pendek dan 40 mm lebih lebar dari saingannya tersebut. Manakala dengan dimensi 2,685 mm, Rush mempunyai jarak roda 23 mm lebih jauh dari BR-V.

Rush pasaran Indonesia nampaknya hadir dengan spesifikasi yang agak tinggi. Untuk keselamatan, model ini didatangkan standard untuk semua varian dengan enam-beg udara, VSC, ABS, bantuan mula mendaki, isyarat berhenti kecemasan dan juga peringat tali pinggang keledar untuk kesemua tujuh-tempat duduk.

Selain itu, Rush juga diberikan lampu hadapan LED dengan lampu panduan, lampu belakang LED, roda steering boleh laras, sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin, kamera undur dan juga lapan buah pembesar suara – kesemua ini turut diberikan standard untuk semua varian.

Berbanding model G, versi TRD Sportivo akan dibezakan dengan penambahan papan pemuka dua-tona dengan material sentuhan-lembut, skrin sesentuh DVD-AVX tujuh-inci bersama sistem Miracast, Weblink serta sokongan Bluetooth dan Waze, paparan pelbagai info berwarna, penghawa dingin automatik dengan paparan digital serta pengecas USB pada semua barisan tempat duduk.

Model TRD Sportivo ini juga tampil lebih garang dengan pemadanan pelindung bawah pada bahagian hadapan dan belakang, perumah lampu kabus lebih menonjol dan juga kemasan sisi tambahan. Model varian tertinggi ini juga menerima rim aloi 17-inci, berbanding model G yang hanya diberikan rim 16-inci.

Walau bagaimanapun, Toyota masih lagi belum mendedahkan harga Rush generasi baharu ini dan ia hanya diumumkan pada tahun hadapan. Di Malaysia, Rush pernah dijual oleh UMW Toyota, malah Daihatsu Terios turut pernah dihasilkan dalam bentuk Perodua Kembara dan Perodua Nautica.

Dengan spesifikasi yang ditawarkan pada model generasi baharu ini, Rush dijangka bakal memberikan cabaran yang sengit untuk BR-V di Indonesia. Jika ia di bawa ke Malaysia dengan harga yang tepat, ia tentu juga bakal menggugat pasaran SUV-MPV dari Honda berkenaan. Apa pula pendapat anda?