Volkswagen Golf – model ikonik dengan rekod 34 juta unit dihasilkan sejak generasi pertama Mk1 1974

Volkswagen Golf – model ikonik dengan rekod 34 juta unit dihasilkan sejak generasi pertama Mk1 1974

Selain dari Beetle, jenama “Kereta Rakyat” dari Jerman, Volkswagen, mempunyai satu lagi nama yang begitu ikonik dalam barisan modelnya iaitu Golf. Sejak diperkenalkan dalam bentuk hatchback buat pertama kali pada model Mk1 1974, ia kemudiannya turut diperkenalkan dalam bentuk Estate (wagon) dan Sportsvan, membolehkan ia diproduksi dengan jumlah mencecah lebih dari 34 juta unit sehingga kini.

Untuk tahun lalu sahaja, Golf telah dihasilkan hampir sejuta unit. “Golf hatchback masih lagi kekal sebagai peneraju dalam kelasnya di Jerman dan Eropah. Golf Estate menunjukkan pertumbuhan yang paling kuat dalam keluarga Golf, pada +11%, berbanding tahun lalu”, menurut Volkswagen.

Namun, pertumbuhan paling kuat untuk Volkswagen pada 2017 sebenarnya disumbangkan oleh SUV Tiguan generasi baharu, dengan peningkatan jualan 40% berbanding 2016. Untuk itu, leih 730,000 unit Tiguan telah diserahkan kepada pelanggan sepanjang 2017 manakala pasaran yang paling popular pula adalah di China dan Jerman sendiri.

Volkswagen juga turut menerajui segmen MPV di Jerman menerusi model Touran. Sepanjang tahun lalu, hampir 150,000 unit Touran dijual di seluruh dunia.

Untuk tahun 2016, Volkswagen sah sebagai sebagai jenama paling laris di dunia dengan jumlah jualan 10.3 juta kenderaan dan memecahkan dominasi Toyota buat pertama kali sejak jenama Jepun tersebut memegang takhta berkenaan bermula 2012. Namun pada Julai 2017, Pakatan Renault-Nissan dilaporkan sedang mendahului perlumbaan tersebut dengan jualan 5,268,079 unit berbanding 5,115,900 unit oleh Kumpulan VW pada tempoh sama.

Volkswagen mensasarkan untuk menjual sebanyak 10.9 juta kenderaan sepanjang 2017. Adakah angka berkenaan dapat dicapai dan bolehkah VW berjaya memintas semula Pakatan Renault-Nissan sekaligus mempertahankan gelarannya tahun lalu? Sama-sama kita tunggu laporan dari kesemua gergasi automotif dunia ini tidak lama lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required