Volkswagen Golf terima enjin 1.5 TSI ACT Bluemotion baharu – kurang kuasa tapi lebih jimat bahan api

Volkswagen Golf terima enjin 1.5 TSI ACT Bluemotion baharu –  kurang kuasa tapi lebih jimat bahan api

Volkswagen memperkenalkan enjin baharu dalam varian model Golf, iaitu enjin 1.5 TSI ACT Bluemotion. Enjin baharu ini menghasilkan kuasa 128 hp (130 PS) dan tork maksima 200 Nm – kurang berkuasa berbanding enjin 1.5 TSI Evo yang menjana 150 PS, namun enjin baharu ini didakwa menawarkan penjimatan bahan-api hampir kepada enjin diesel.

Apa yang membuatkan enjin baharu ini 10% lebih cekap dari enjin setara dengannya? Pertama, ia dibekalkan dengan sistem Active Cylinder Management (ACT) yang akan ‘mematikan’ fungsi dua silinder ketika beroperasi dengan beban rendah, pada takat rpm 1,400-4,000 rpm dan sehingga kelajuan 130 km/j.

Selain itu, enjin yang dipadankan dengan kotak gear DSG ini juga diberikan fungsi ‘Eco-Coasting’, yang membolehkan kereta tersebut ‘berlayar’ atau ‘meluncur’ dengan enjin dimatikan sepenuhnya. Menurut VW, sistem ini umpama sistem hibrid-mikro, beroperasi dengan sistem elektrikal asal 12-V.

Ketika mod ini diaktifkan, contohnya ketika menuruni bukit, sistem pengurusan enjin akan mematikannya enjin dan memisahkannya dari transmisi (melepaskan sambungan klac) bagi membolehkan kereta meluncur dengan bebas. Ketika ini, bateri lithium-ion yang dipadankan akan terus membekalkan kuasa elektrik pada sistem-sistem yang memerlukannya seperti lampu hadapan, sistem infotaimen, pengelap cermin dan pelbagai lagi.

Enjin ini juga beroperasi dengan kitaran Miller, iaitu kitaran yang menutup injap kemasukan lebih cepat dari sepatutnya. Dengan kaedah ini bersama pengecas turbo dengan turbin geometri bervariasi (VTG), enjin berkenaan mampu beroperasi dengan lebih cekap tenaga.

Menurut Volkswagen, mod Eco Coasting sahaja mampu untuk mengurangkan penggunaan bahan api sebanyak 0.4 l/100 km. Untuk keseluruhan, varian Golf baharu ini mencatatkan penggunaan bahan api gabungan 4.8 l/100 km, dan boleh merekodkan bacaan serendah 4.0 l/100 km dalam tetapan extra-urban.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required