Selain dari jentera Polo GTI R5 yang akan bertanding dalam kategori WRC2 pada kejohanan rali dunia (WRC), Volkswagen turut terlibat dalam satu lagi kejuaraan rali iaitu FIA World Rallycross Championship. Tahun ini pasukan jenama tersebut masih lagi dikendali oleh PSRX Volkswagen Sweden iaitu pasukan milik juara WRC 2003, Petter Solberg (turut berlumba dalam kejuaraan ini), dengan jentera baharu Volkswagen Polo R Supercar.

Buat pertama kali juga, pasukan berkenaan mendapat sokongan terus dari divisi rasmi Volkswagen R, dan jentera Polo R tersebut masih lagi akan dipandu oleh juara bertahan, Johan Kristofferson. Namun, berbeza dengan Polo GTI R5 yang telahpun menggunakan kerangka asas Polo Mk6, jentera Rallycross ini masih lagi dibina dari Polo tiga-pintu generasi kelima.

Tetapi, grafik yang membentuk lampu hadapan belakang palsu kereta ini telah direka semula bagi menampakkan ia seolah-olah Polo model generasi keenam. Menurut VW lagi, perubahan paling besar dilakukan terhadap jentera berkenaan adalah pada bahagian hadapan, dengan liang kemasukan udara direka semula bagi mendapatkan aerodinamik lebih baik, seterusnya membuatkannya lebih efisien.

Elemen aerodinamik turut diperbaharui pada bahagian belakang dengan pemadanan spoiler baharu. Sayap tersebut bukan sahaja memberikan downforce yang lebih baik, malah sudutnya boleh ditala dengan lebih bebas bagi memperincikan karekter yang dimahukan oleh pemandu.

Volkswagen Polo R Supercar ini dijana oleh enjin 2.0 liter empat-silinder turbo yang mampu menghasilkan 570 hp. Menurut VW, enjin tersebut kini diberikan talaan yang lebih sesuai dengan disiplin Rallycross, di mana pelumba perlu bersaing dalam litar pendek, dengan lawan yang sentiasa mengasak antara satu sama lain dalam jarak yang sangat dekat.

Dengan gandingan sistem pacuan semua roda, jentera ini mampu untuk memecut dari pegun hingga 60 bsj (97km/j) dalam masa hanya 1.9 saat, sementara kelajuan maksimanya pula sekitar 209 km/j.

“Volkswagen R sentiasa melakar inspirasi dan minat dari perlumbaan bermotor,” kata Jost Capito, pengarah urusan Volkswagen R GmbH. “Sekarang kami akan membina kualiti tersebut secara aktif dengan kerjasama rapat bersama rakan kami di Volkswagen Motorsport dan pasukan PSRX. Kejuaraan Dunia FIA Rallycross ini akan menjadi sangat menarik dan kami tidak sabar untuk bekerjasama dengan rakan-rakan kami.”

Pengarah Volkswagen Motorsport, Sven Smeets pula berkata, “Tiada persoalan terhadapnya, musim baharu ini menjanjikan keterujaan. Pihak lawan akan melakukan semua yang mereka mampu untuk merampas gelaran kami. Sasaran kami tentunya untuk membekalkan Johan dan Petter dengan kereta yang baik, yang akan membolehkan mereka mencabar merebut gelaran kejuaraan dunia. Saya yakin yang kami akan mencapai kejayaan ini, dan dengan kerjasama baharu bersama Volkswagen R akan memberikan kami lebih kuasa.”