Proton Savvy18 – perincian rekaan dalaman ditunjuk

Proton Savvy18 – perincian rekaan dalaman ditunjuk

Sebelum ini, kita pernah saksikan rekaan Proton Savvy18, sebuah rekaan konsep lanjutan bagi model kereta kompak berkenaan yang dibayangkan semula oleh pereka asalnya, Saharuddin Busri yang kini bertugas di Pusat Rekaan MIMOS.

Jangan tersilap; ia memang bukan rekaan rasmi dari Proton. Sebaliknya, imej atau rekaan yang hasilkan itu bertujuan untuk menunjukkan kemampuan penghasilan rekaan indsutri dan automotif yang mampu dilakukan di MIMOS.

Selepas rekaan luaran keseluruhan serta perincian pada bahagian lampu depan dan belakang ditunjukkan, rekaan konsep secara digital ini kini melangkah setapat lagi ke hadapan. Kali ini beliau tampilkan pula perincian rekaan ruang dalaman bagi Savvy18 sebelum ini.

Proton Savvy18 – perincian rekaan dalaman ditunjuk

Secara umum, rekaan yang dihasilkan ini banyak menggunakan atau mewarisi elemen dari rekaan asal yang ada pada Savvy lama. Ini mungkin dapat dilihat pada rekaan umum papan pemuka yang digunakan, misalnya masih mengekalkan corong pendingin hawa bulan (serta lekuk dibahagian atas).

Bahagian papan pemuka yang hampir pada cermin depan pula tampil dengan tekstur permukaan dengan rekaan yang lebih ketara, dengan “terowong” di tengahnya. Selain itu, kemasan krom ada juga digunakan untuk menghiasi hujung corong pendingin hawa; corong yang dihujung mempunyai lanjutan krom yang dibawa ke tengah.

Skrin yang terletak dibahagian tengah papan pemuka itu juga nampak besar (nampak macam skrin sentuh moden). Ini diikuti dengan dua tombol bulat di bawahnya, kemungkinan besar sebagai kawalan kepada sistem pendingin hawa yan digunakan itu.

Bagi stereng pula, ia nampak lebih besar, dengan balutan material seperti kulit sekali dengan jahitan luar. Kemasan krom sekali lagi digunakan sebagai padanan; kali ini pada tiga jejari stereng. Logo di tengah pula hanya menggunakan angka 18.

Proton Savvy18 – perincian rekaan dalaman ditunjuk

Paparan meter pula, masih menggunakan rekaan analog yang mengapit skrin paparan maklumat pemanduan digital yang lebih kecil di tengahnya. Sekali lagi, elemen rekaan lengkung digunakan padanya, serta kemasan krom sebagai penyeri pada bahagian hujung yang jelas kelihatan.

Tombol gear pula hadir dengan rekaan yang lebih futuristik. Rekaan beralun digunakan untuk permukaanya, termasuk pada bahagian dasar atau tapaknya. Dua tombol di bawah skrin utama juga tampil dengan imej lebih futuristik – dengan penggunaan cahaya biru muda. Butang merah di bawahnya pula kelihata seperti butang Start/Stop, atau mungkin saja sebagai fungsi lain.

Rekaan luar dan pernah tengok, begitu juga dengan perincian rekaan lampunya dan sekarang ini, perincian rekaan pada ruang dalaman pula ditunjukkan. Apa pandangan anda tentang perkara ini, Savvy18 cukup menarik untuk ganti model lamanya?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required