Grab jamin tambang tidak terkesan selepas bergabung dengan Uber – SPAD pastikan hak pengguna terjamin

Grab jamin tambang tidak terkesan selepas bergabung dengan Uber – SPAD pastikan hak pengguna terjamin

Selepas mengumumkan pengambilalihan perkhidmatan Uber di Asia Tenggara, Grab memberikan jaminan, perkara ini tidak akan memberikan sebarang kesan terhadap kadar tambangnya. Perkara ini turut disahkan sendiri oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nancy Shukri.

Katanya, kerajaan boleh mengambil tindakan terhadap Grab jika ia didapati menaikkan tambang berikutan penggabungan Grab-Uber di Asia Tenggara.

Dalam masa yang sama, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) turut mengesahkan akan bekerjasama dengan agensi-agensi kerajaan seperti Suruhanjaya Persaingan Malaysia dan badan bukan kerajaan yang relevan bagi memastikan hak pengguna terjamin berikutan penggabungan Grab dan Uber di Asia Tenggara, laporan Bernama.

SPAD menyebut, pendirian suruhanjaya itu terhadap pengawalseliaan sektor e-hailing tidak berubah dengan penggabungan tersebut. Di mana suruhanjaya itu akan terus memantau dan menyelia sektor e-hailing berdasarkan rangka perundangan dan polisi sedia ada agar industri ini mampu berkembang sejajar dengan medan persaingan sihat, tahap keselamatan operasi yang baik serta memastikan kebajikan penumpang dan pemandu sentiasa terpelihara.

Menurut SPAD, ia juga ingin memastikan industri teksi dan e-hailing akan beroperasi dan bersaing secara adil di bawah inisiatif Program Transformasi Industri Teksi (TITP) yang bertujuan meningkatkan tahap profesionalisme dan daya saing teksi konvensional.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required