Maserati Levante Trofeo guna enjin V8 3.8 liter 590 hp

Maserati Levante Trofeo guna enjin V8 3.8 liter 590 hp

Maserati masih dianggap sebagai satu jenama kereta sports, tapi untuk model SUV pertama Levante, mereka cuma menggunakan enjin V6. Perkara tersebut kini berubah apabila Maserati memperkenalkan Levante Trofeo yang dikuasakan enjin 3.8 liter twin turbo V8 sama seperti Quattroporte GTS.

Enjin ini walaubagaimanapun diberi penambah baikan, dengan turbo, head, cam, injap, piston dan penyambung rod baru. Selain daripada itu, rekaan crankcase, crankshaft, pam minyak, tali sawat dan pendawaian juga adalah baru bagi memadankannya dengan sistem pacuan semua roda Q4.

Hasilnya, kenderaan ini dapat menghasilkan 590 hp pada 6,250 rpm dan 730 Nm tork pada antara 2,250 hingga 5,000 rpm. Enjin ini dipadankan dengan transmisi automatik lapan kelajuan, dan membolehkan ia memecut 0-100 km/j dalam masa 3.9 saat dan laju maksimum lebih 300 km/j.

Di sebalik badannya terdapat sistem suspensi double wishbone di hadapan dan multi link di belakang dengan spring udara dan penyerap adaptif Skyhook. Rim pula adalah paling besar yang pernah digunakan pada kenderaan Maserati, iaitu unit 22 inci “Orione”. Menambahkan lagi stabiliti kenderaan ini, ia dilengkapi dengan Integrated Vehicle Control (IVC) – pertama kali pada Levante – yang lebih efektif berbanding sistem kawalan cengkaman biasa.

Terdapat juga mod pemanduan Corsa baru pada Levante, di mana ia dapat meningkatkan tindak balas enjin, membuka injap ekzos apabila memecut, mempercepat penukaran gear, merendahkan kenderaan, mengeraskan lagi suspensi, mengoptimakan sistem pacuan dan melaras sistem kawalan cengkaman dan stabiliti supaya menjadi lebih sporty.

Maserati Levante Trofeo guna enjin V8 3.8 liter 590 hp

Selari dengan prestasi ini, bahagian luar turut dijadikan lebih agresif, dengan di hadapan terdapat gril baru, bonet dengan salur udara, serta penggunaan kemasan gentian karbon pada splitter dan side skirt. Di belakang, bahagian diffuser juga menggunakan gentian karbon dan terdapat empat muncung ekzos. Pemilik diberikan pilihan empat warna untuk angkup brek termasuk merah, biru, hitam dan perak.

Masuk ke dalam pula, anda akan dapat melihat kemasan kulit asli Pieno Fiore yang boleh didapati dalam warna sama hitam, merah atau coklat, dengan jahitan yang kontras dan logo Trofeo di penyandar kepala. Bahan gentian karbon turut digunakan pada beberapa bahagian termasuk pedal penukar gear. Kelengkapan standard lain pada kenderaan ini adalah lampu utama LED Matrix dan sistem bunyi Bowers & Wilkins.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required