Lotus Exige Cup 430 Type 25 – tribute kereta lumba F1

Lotus Exige Cup 430 Type 25 – tribute kereta lumba F1

Lotus telah mengeluarkan sebuah model istimewa yang dinamakan sebagai Exige Cup 430 Type 25. Ia memberikan penghormatan kepada kereta lumba F1 Lotus yang pernah mendominasi perlumbaan pada tahun 1963, iaitu Type 25, dan dihasilkan sebanyak 25 unit sahaja.

Type 25 layak untuk dihormati kerana sepanjang berlumba dalam F1 daripada tahun 1962 hingga 1967, ia telah mencatat pelbagai kejayaan dan paling diingati, menjadi juara keseluruhan – pemandu dan pengeluar – pada tahun 1963 dengan memenangi tujuh daripada 10 perlumbaan.

Kereta lumba ini menaikkan nama pengasas Lotus iaitu Colin Chapman kerana menggunakan kejuruteraan yang berbeza dengan pesaing lain, antaranya menjadi kereta F1 pertama yang menggunakan rekaan casis fully stressed monocoque. Ia juga menjadi permulaan kepada kelahiran kereta lumba lain Lotus termasuk Type 33 dan Type 49.

Lotus Exige Cup 430 Type 25 – tribute kereta lumba F1

Bahagian luar Exige Cup 430 Type 25 ini boleh dipilih dalam warna Lotus Racing Green atau English White, bersama jalur pinstripe warna kontras pada splitter hadapan, bukaan udara di hadapan, penghadang cermin belakang unik, panel bumbung serta spoiler belakang.

Pada bahagian belakang, kereta ini menggunakan tempat duduk lumba gentian karbon edisi Type 25 yang dibalut dengan Alcantara hitam, serta trim khas, dengan jalur unik pada penyandar kepala dan penyandar belakang, dengan jahitan kontras. Kemasan yang mempunyai warna sama seperti luar badan digunakan pada tempat duduk, konsol transmisi, keliling panel pendingin hawa dan ia diselitkan sekali dengan gentian karbon. Juga unik adalah tombol gear kayu seperti kereta F1 dulu.

Di bawah hudnya masih terletak enjin V6 3.5 liter supercas sama seperti Exige Cup 430, dan ia mampu menghasilkan kuasa sebanyak 430 hp dan 440 Nm tork antara 4,000 hingga 6,800 rpm. Pecutan 0-100 km/j boleh dibuat dalam masa 3.3 saat dan boleh mencapai laju maksimum 290 km/j.

Lotus Exige Cup 430 Type 25 – tribute kereta lumba F1

Walaupun mempunyai berat cuma 1,056 kg, kereta ini masih mempunyai pendingin hawa, sistem hiburan single-DIN dengan sambungan iPod dan Bluetooth, cruise control dan pelapik kaki penuh dalam kenderaan, tetapi pemilik masih diberi pilihan untuk mendapatkan kereta yang kosong bagi menjimatkan berat.

Transmisi pula adalah unit manual enam kelajuan, dan ia turut mempunyai sistem kawalan cengkaman boleh ubah (enam kedudukan boleh dipilih), penyerap boleh laras Nitron, anti-roll bar boleh laras Eibach, tayar Michelin Pilot Sport Cup 2 dan angkup brek empat piston AP Racing.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required