Chevrolet Camaro 2019 – Turbo 1LE, 275 hp/400 Nm

Chevrolet Camaro 2019 – Turbo 1LE, 275 hp/400 Nm

Sehari dua ini, nama Chevrolet kembali menjadi perhatian dunia automotif. Ini disebabkan pengenalan beberapa model baru 2019 yang mula didedahkan kepada umum. Ini termasuklah model dari segmen D, Chevrolet Malibu 2019 yang ditampilkan dalam versi facelift seperti yang kami laporkan semalam.

Tapi, ia tidak berakhir di situ. Ada satu lagi model yang lebih menarik yang akan menemui peminatnya nanti, iaitu Chevrolet Camaro 2019. Dalam perkembangan terbaru, pengeluarnya telah pun mendedahkan perincian lanjut – serta penawaran enjin dan spesifikasi – bagi kereta sport itu.

Perubahan paling utama yang dilakukan ialah pada bahagian wajah depannya; kini dengan penggayaan yang lebih agresif. Chevrolet menggelarnya sebagai “performance-design design”, merujuk kepada penggunaan bukaan udara yang lebih besar untuk meningkatkan aliran udara.

Chevrolet Camaro 2019 – Turbo 1LE, 275 hp/400 Nm

Camaro 2019 ini ditawarkan dalam lima peringkat kemasan yang berbeza – LS, LT, RS, SS dan ZL1 dengan setiap satunya mempunyai perbezaan elemen rekaan pada muka hadapan. Antara pembaharuan yang diberikan ialah lampu LED dua elemen serta rekaan hood baru, dengan versi ZL1 masih mengekalkan rekaan untuk optimumkan aliran udara.

Bagi versi SS pula, buat pertama kali ia dihadirkan dengan rekaan “flowtie” yang lebih terbuka untuk memberikan pengudaraan yang lebih banyak – tambahan 2.5 kubik meter per minit – ke bahagian enjin.

Selain itu, RS Appearance Package juga akan ditawarkan bagi model LT, membolehkannya menerima gril hitam berkilat dengan perincian Galvano Chrome, lampu utama LED dengan jalur LED khusus, rekaan belakang unik dengan elemen diffuser serta rim 20-inci.

Chevrolet Camaro 2019 – Turbo 1LE, 275 hp/400 Nm

Berkaitan rekaan bahagian belakang pula, ia adalah serba baru untuk semua model Camaro, di mana versi RS dan SS menerima elemen diffuser yang spesifik dengan dilengkapi Dual Mode Exhaust.

Bahagian kabin bagaimanapun hanya diberikan kemaskini yang sedikit sahaja. Antaranya ialah pilihan pencahayaan suasana serta cermin dengan kamera undur belakang pada model SS dan ZL1. turut melengkapi versi baru Camaro ini ialah sistem Infotainment 3 – juga dengan sambungan Bluetooth yang lebih baik, pertambahan aplikasi sedia ada dan paparan grafik yang lebih kemas.

Dari sudut mekanikal, peningkatan paling utama boleh didapati pad model SS yang paling berprestasi. Enjin V8 yang digunakan kini dipadankan dengan transmisi automatik 10-kelajuan dengan ciri custom launch control dan line lock.

Ada satu enjin baru yang turut ditawarkan kali ini – enjin Turbo 1LE empat-silinder. Ia menggunakan kapasiti enjin 2 liter turbocas yang sama dengan Camaro biasa, dengan janaan 275 hp dan 400 Nm tork yang digandingkan dengan kotak gear enam-kelajuan manual secara eksklusif.

Ia juga menggunaan suspensi yang ditala secara khusus (diameter yang lebih besar dengan palang penstabil di belakang serta penyerap hentak yang ditala secara spesifik), imbangan berat hampir kepada 50/50 serta Track Mode dan Commpetition Mode.

Khabarnya Chevrolet Camaro 2019 serta versi Turbo 1LE ini akan mula dijual tahun ini, bagaimanapun belum ada sebarang pengesahan tentang harganya setakat ini. Camaro 2019 akan menjadi teras utama bagi penawaran dari Chevrolet dalam barisan model 2019, yang turut disertai oleh model-model Malibu, Cruze dan Spark.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required