Perodua Axia jika dibayangkan sebagai ‘mini Myvi’

Perodua Axia jika dibayangkan sebagai ‘mini Myvi’

September nanti, Perodua Axia akan berusia empat tahun berada dalam pasaran tempatan, sejak dilancarkan pada 2014. Untuk itu, adakah model berkenaan akan diberi pembaharuan? Mungkin gaya dan reka bentuk yang diambil dari Myvi?

Itulah yang dilakukan oleh Theophilus Chin, melalui hasil imej render terbaru yang dihasilkannya. Kelihatan agak jelas, reka bentuk keseluruhan model bayangan ini meminjam sebahagian besar elemennya dari model Myvi sedia ada – lebih hampir kepada Perodua Myvi 1.3 Premium X.

Bagaimanapun, perincian pada lampu utamanya serta rekaan gril diberi kelainan untuk membezakan kedua-dua model berkenaan. Grilnya terdiri dari elemen dua bahagian – yang bawah dalam warna hitam berkilat, sementara bahagian atas dalam warna krom.

Di bahagian bawah lagi ialah kedudukan lampu kabus dengan kemasan krom (seperti yang pernah dilihat pada Axia SE dan Advance), dalam penampilan yang lebih menonjol jika dibandingkan dengan Myvi 1.3 Premium X.

Perodua Axia jika dibayangkan sebagai ‘mini Myvi’

Dari sisi, rim yang digunakan serta bentuk panel yang ada dipinjam terus dari Myvi, dengan pemegang pintu krom menyumbang elemen kontras pada profil tepinya.

Bahagian belakang ada banyak kelainan. Antaranya, C-pillar kini lebih kurus berbanding Myvi. Ini membolehkan pandangan di belakang menjadi lebih jelas. Bumbung juga semakin rendah di belakang, memberikan imej yang lebih ranggi – turut terletak di situ ialah antena “shark fin”.

Cermin belakang lebih condong berbanding pada Myvi. Bahagian rekaan lampu pula tampil ringkas sahaja. Sekali lagi, ia meminjam penampilan dari rekaan bahagian belakang Myvi. Dengan saiz yang lebih kecil untuk disesuaikan pada Axia, ia menyumbang kepada penampilan yang segar, lari dari imej Axia ketika ini.

Anda rasa macam mana? Suka atau tidak dengan rekaan yang anda lihat ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • syaiful nizam hassan on May 07, 2018 at 1:52 pm

    Tempat plat pendaftaran belakang perlu diubah ke pintu hatch baru comel dan disukai rekaannya.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Siapa pereka bentuk kereta ini?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required