Peugeot 5008 2018 dibuka untuk tempahan – RM174k

Peugeot 5008 2018 dibuka untuk tempahan – RM174k

Pengedar rasmi kenderaan Peugeot di Malaysia, Nasim Sdn Bhd bakal melancarkan crossover 5008 terbaru di Malaysia 25 April ini, tetapi sebelum itu, ia dipertonton kepada orang ramai di Sunway Velocity Mall sehingga Ahad ini. Di bawah, kami ada galeri penuh untuk crossover tujuh tempat duduk ini.

Hanya satu varian, iaitu Allure THP ditawarkan untuk 5008 yang diimport sepenuhnya (CBU) ini, dan ia telah pun dibuka untuk tempahan pada harga RM173,888 atas jalan tidak termasuk insurans. Ini menjadikan ia RM18,000 lebih mahal berbanding 3008 Allure THP, tetapi dengan menawarkan lebih tempat duduk dan ruang yang lebih besar. Turut disertakan adalah jaminan lima tahun/120,000 km serta 24-hour Peugeot Assistance selama tiga tahun.

Jika melihat kepada dimensi, 5008 boleh dikatakan agak besar berbanding 3008, dengan ukuran 4,641 mm panjang (lebih 194 mm), 1,640 mm tinggi (lebih 16 mm) dan 1,844 mm lebar (lebih tiga mm). Jarak roda 5008 pula adalah 2,840 mm, iaitu 165 mm lebih panjang berbanding 3008.

Peugeot 5008 2018 dibuka untuk tempahan – RM174k

Anda juga mungkin boleh melihat beza badannya yang panjang serta cermin belakang yang lebih tegak berbanding 3008, tetapi bahagian lain masih lagi mirip antara keduanya. Ini termasuklah lampu hadapan LED penuh dengan lampu siang LED dan lampu penunjuk arah sequential, rim 18 inci “Los Angeles” dan lampu belakang LED dengan pencahayaan seperti cakar harimau.

Bahagian dalam juga sama seperti 3008, menggunakan rekaan Peugeot i-Cockpit. Di atas roda sterengnya terdapat panel instrumen digital 12.3 inci, manakala di bahagian tengah mempunyai satu lagi skrin sesentuh lapan inci untuk sistem infotainmen – dengan sambungan MirrorLink, Apple CarPlay dan Android Auto.

Bila pergi ke bahagian belakang, barulah bezanya lebih jelas. Tempat duduk baris kedua 5008 ini boleh dilipat secara 40:20:40, dan apabila tegak, ia boleh disandar dan dilungsur ke depan dan belakang. Dengan hanya satu sentuhan, tempat duduk ini boleh dilipat dan dilungsur sedikit ke hadapan untuk masuk pula ke tempat duduk baris ketiga, dan bahagian ini boleh dilipat rata dengan pembahagian 50:50 atau dicabut terus kalau mahu.

Seperti kebanyakan crossover tujuh tempat duduk lain, ruang simpanan apabila semua tujuh tempat duduk tegak adalah terhad, tetapi apabila baris ketiga dilipat, ia boleh memberikan ruang 702 liter – lebih 182 liter berbanding 3008. Apabila tempat duduk baris kedua juga dilipat, ruangnya menjadi 1,862 liter, dan anda boleh meningkatkannya lagi menjadi 1,940 liter apabila tempat duduk baris ketiga dicabut terus. Sama seperti 3008, tempat duduk penumpang hadapan juga boleh dilipat rata untuk memuatkan barang yang lebih panjang.

Barangan standard yang diberikan adalah sama dengan 3008 Allure, termasuk lampu kabus LED, sistem masuk tanpa kunci, butang pemula enjin, kemasan dalam kulit “Claudio”, papan pemuka dan trim pintu yang dibalut fabrik, tempat duduk pemandu larasan kuasa dengan memori, lampu dan pengelap cermin automatik, cermin pandang belakang malap sendiri, corong pendingin hawa baris kedua dan kamera undur.

Untuk aspek keselamatan pula, kenderaan ini didatangkan dengan enam beg udara, ABS, EBD, BA, Dynamic Stability Control (DSC), Electronic Stability Programme (ESP), Hill Assist Descent Control (HADC), Hill Start Assist, Lane Departure Warning, pengenalan tanda jalan, pemerhati tekanan angin tayar serta pengesan jarak depan dan belakang.

Peugeot 5008 2018 dibuka untuk tempahan – RM174k

Model baru ini masih lagi menggunakan khidmat enjin empat silinder 1.6 liter THP 165 turbo dengan sistem start/stop, dan ia mampu menghasilkan sehingga 165 hp pada 6,000 rpm dan 240 Nm tork pada 1,400 rpm. Transmisi adalah daripada Aisin dengan enam kelajuan automatik, dan kuasa dihantar ke roda hadapan.

Walaupun merupakan kenderaan pacuan dua roda, pengguna masih boleh menggunakan ciri Advanced Grip Control untuk membenarkan bahagian elektronik pada casis untuk menghasilkan cengkaman yang bersesuaian dengan permukaan jalan. Turut disediakan adalah lima mod pemanduan – Mud, Snow, Sand, ESP Off dan Standard – yang boleh dipilih menggunakan tombol di konsol tengah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required