BMW Malaysia eksport model 3 Series, 5 Series dan 7 Series ke Vietnam, Filipina mulai suku ketiga 2018

Pada April 2016 lalu, BMW Malaysia telah mengumumkan bakal mengeksport tiga model pemasangan tempatan (CKD) ke Vietnam dan Filipina bermula tahun 2018. Baru-baru ini, syarikat terbabit mengulangi kenyataan yang sama dan mengesahkan bahawa perlaksanaan eksport ke dua negara terbabit akan bermula suku ketiga 2018 ini.

Model kenderaan yang terbabit iaitu BMW 3 Series, 5 Series dan 7 Series itu adalah hasil pemasangan kilang tempatan yang terletak di Kulim Hi Tech Park, Kedah. Perlaksanaan eksport terbabit adalah berdasarkan perjanjian dengan ibu pejabat BMW di Jerman.

“Kilang pemasangan di Malaysia memiliki kelebihan kapasiti dan logistik untuk membekalkan model kereta ke dua pasaran terbabit, malah BMW turut mensasarkan untuk meningkatkan pasaran kita dalam sektor yang pesat membangun termasuk negara-negara di Asia Tenggara,” ujar Ketua Komunikasi Korporat BMW Malaysia Sashi Ambi kepada The Malaysia Reserve baru-baru ini.

Sashi turut berkata syarikat ini merancang untuk mengeksport 100 kereta ke Vietnam dan Filipina dalam tempoh setahun bagi memenuhi peningkatan permintaan bagi kedua-dua negara terbabit.

Buat masa ini, Vietnam dan Filipina mengimport kereta BMW terus dari Jerman.

Malaysia merupakan hab BMW di rantau ini dengan fasiliti pemasangan di Kulim yang buat masa ini memproduksi lapan model dengan 11 varian iaitu dengan kapasiti lebih 8,000 unit kenderaan setahun, selain memiliki pusat pengedaran alat ganti di Senai, Johor Bahru yang turut menjadi hab bagi 23 negara bagi Asia Pasifik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required