Volkswagen I.D. R Pikes Peak – 0-100 km/j dalam 2.25s

Volkswagen I.D. R Pikes Peak – 0-100 km/j dalam 2.25s

Volkswagen telah memperkenalkan versi realiti bagi I.D.R Pikes Peak, jentera lumba pacuan semua-elektrik yang diharap mampu mencatat rekod baharu dalam perlumbaan Pikes Peak Hill Climb di Colorado, Amerika Syarikat pada 24 Jun ini. Rekod semasa yang pernah dicatatkan ialah 8 minit 57.118 saat, oleh Rhys Millen menerusi e0 PP100 pada 2016.

Bagi memastikan I.D. R Pikes Peak mampu melaksanakan tugasnya, ia digandingkan dengan dua motor elektrik yang berkeupayaan menyalurkan jumlah keseluruhan kuasa mencecah 680 PS (500 kW) dan tork 650 Nm. Ia memiliki berat kurang daripada 1,100 kg dan Volkswagen mendakwa penciptaannya mampu mengenepikan jentera lumba Formula 1 dan Formula E dengan pacuan 0-100 km/j, iaitu hanya mengambil masa 2.25 saat untuk berbuat demikian.

Motor terbabit dibekalkan kuasanya oleh bateri lithium-ion dengan kejuruteraannnya untuk kepadatan kuasa maksimum bagi menyalurkan sebanyak mungkin kuasa yang paling tinggi, bukan mengoptimakan julatnya. Walau bagaimana pun, Volkswagen berkata secara kasarnya 20% bagi kuasa elektrik diperlukan untuk menjanakannya apabila dipacu lebih kurang 20 km, terutamanya ketika membrek.

Pelumba yang bakal mengendalikan jentera ini ialah Romain Dumas, yang perlu melalui 156 selekoh dari garisan permulaan pada ketinggian 9,000 kaki dari paras laut, dan menamatkannya pada ketinggian 14,115 kaki. Beliau hanya berpeluang sekali sahaja untuk mencipta rekod dunia, itu pun sekiranya semua yang bersaing memberikan aksi secara sihat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required