Honda Monkey 2018 semakin hampir tiba di Malaysia?

Honda Monkey 2018 semakin hampir tiba di Malaysia?

Honda sebelum ini telah mengumumkan model Monkey akan dihidupkan kembali menjadi sebuah motosikal moden yang menggunakan asas MSX125. Berita baik bagi penggemarnya di Malaysia, pengerusi Boon Siew Honda, Datuk Wira Tan Hui Jing menyatakan kepada Paultan.org bahawa ia akan dibawa ke Malaysia.

Perkara ini dinyatakan beliau semasa pengumuman harga X-Adv dan Africa Twin hari ini, tetapi ia masih lagi bergantung kepada pelbagai faktor seperti harga, persetujuan serta perlepasan kerajaan. Walaubagaimanapun, kilang Boon Siew Honda di Batu Kawan, Pulau Pinang diberitahu sudah bersedia untuk memulakan pemasangan Monkey.

Monkey generasi baru menggunakan enjin sama seperti MSX125, iaitu unit satu silinder penyejukan udara 125 cc suntikan bahan api PGM-Fi yang mampu menghasilkan 9.6 hp dan 11 Nm tork. Kelengkapan lain yang ada padanya adalah termasuk lampu LED, rim aloi, meter LCD, fork USD dan brek cakera depan dan belakang dengan ABS.

Tan juga ada menambah bahawa Gold Wing 2018 turut berkemungkinan tiba di Malaysia dengan versi kotak gear biasa, manakala transmisi automatik DCT pula disediakan sebagai pilihan tambahan. Jikalau tiba pun, paling awal mungkin menjelang akhir tahun ini, ataupun awal 2019. Walaubagaimanapun, sekali lagi, ia masih bergantung kepada pelbagai faktor.

Selain Monkey dan Gold Wing, antara model baru lain yang berkemungkinan tiba di Malaysia adalah termasuk skuter PCX Hybrid, yang pertama kali diperkenalkan kepada umum semasa Tokyo Motor Show tahun lalu. Skuter yang menggunakan gabungan enjin petrol dan motor elektrik ini sudah pun dilancarkan di Indonesia pada harga Rp40,000,000 (RM11,300).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required