LRT3 punca penunggang motosikal guna laluan utama di Lebuhraya Persekutuan – Polis Trafik Selangor

LRT3 punca penunggang motosikal guna laluan utama di Lebuhraya Persekutuan – Polis Trafik Selangor

Tidak dinafikan, sejak kebelakangan ini semakin ramai penunggang motosikal sanggup menaggung risiko dengan menggunakan laluan utama di Lebuhraya Persekutuan yang sentiasa padat dengan trafik. Walau pun menjadi suatu kesalahan lalu lintas, namun mereka dilihat terpaksa untuk menggunakan laluan tersebut memandangkan laluan motosikal di sana sering kali berhadapan dengan masalah termasuk jalan yang tidak elok, banjir, gelap, laluan berbahaya dan sebagainya.

Hal ini turut diperakui oleh Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Selangor, Supt Azman Shari’at yang berkata, senario sekarang lebih berpunca daripada kerja-kerja pembinaan Transit Aliran Ringan Laluan 3 (LRT3) dan beberapa kerja lain berhampiran laluan motosikal di lebuhraya terbabit.

Katanya lagi, berikutan kerja-kerja pembinaan berkenaan, terdapat kawasan di laluan motosikal di sepanjang lebuh raya berkenaan terpaksa ditutup sebagai langkah keselamatan.

LRT3 punca penunggang motosikal guna laluan utama di Lebuhraya Persekutuan – Polis Trafik Selangor

“Ada kawasan yang ditutup. Oleh itu pengguna motosikal terpaksa keluar dan masuk kembali ke laluan motosikal, dan ini merbahayakan mereka. Pihak polis bukan tidak mahu menjalankan penguatkuasaan, tetapi kami bersimpati terhadap nasib penunggang motosikal. Melakukan sekatan jalan raya di Lebuhraya Persekutuan berbahaya kepada pengguna dan anggota polis terutama pada waktu puncak ketika penungang motosikal banyak menggunakan laluan utama,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Walau pun menerima rungutan pengguna lebuh raya itu terhadap motosikal yang menggunakan laluan utama di lebuh raya berkenaan, namun setakat ini masalah tersebut sukar diselesaikan. Justeru, Azman turut menasihati pemandu kenderaan yang menggunakan lebuh raya itu agar lebih berhati-hati dengan penunggang motosikal yang terpaksa membahayakan nyawa mereka dengan menggunakan laluan utama berikutan laluan khas motosikal ditutup.

Sementara itu, Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) selaku pemilik projek LRT3 dalam kenyataannya berkata syarikat berkenaan telah mendapat kelulusan daripada Jabatan Kerja Raya Malaysia bagi tujuan penutupan laluan motosikal di Lebuhraya Persekutuan selama dua tahun.

LRT3 punca penunggang motosikal guna laluan utama di Lebuhraya Persekutuan – Polis Trafik Selangor

Menurut kenyataan berkenaan, sepanjang dua kilometer laluan motosikal di lebuh raya itu ditutup untuk kerja-kerja awalan dan pembinaan LRT3 bermula pada 19 Mac lepas sehingga 19 Mac 2020.

Sebelum ini, kami turut mendedahkan masalah-masalah yang dihadapi oleh penunggang motosikal yang menggunakan laluan terbabit. Paparan menerusi rakaman VIDEO INI ternyata mendedahkan kesulitan yang sering dihadapi oleh para penunggang motosikal, dan ternyata mereka tiada pilihan lain dengan terpaksa menggunakan laluan utama di Lebuhraya Persekutuan walau pun ia mengancam keselamatan mereka sendiri.

Malah Jun tahun lalu, Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof telah mengesahkan projek pembinaan dua jejantas khas untuk penunggang motosikal serta kerja menaik taraf lorong motosikal Lebuhraya Persekutuan dijangka siap sepenuhnya pada April 2018 selepas peruntukan RM29 juta telah diluluskan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam Bajet 2017.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required