UMW selangkah lebih hampir dalam bidaan Perodua

UMW selangkah lebih hampir dalam bidaan Perodua

Ini ada perkembangan terbaru berkaitan bidaan UMW Toyota Holdings Bhd untuk mengambil alih kepentingan majoriti dalam Perodua. Syarikat berkenaan kini berada satu langkah lebih hampir bagi tujuan itu selepas pemegang kepentingan majoriti semasa, Med-Bumikar Mara, yang secara kolektif memiliki 52.06% dalam Perodua, mengambil keputusan untuk menjual sebanyak 50.07% kepentingan yang disenaraikan dalam MBM Resources (MBMR) kepada UMW. MBMR memegang 22.58% kepentingan di dalam Perodua.

Menurut The Star, pemegang saham minoriti Med-Bumikar yang membantah – yang memiliki 48% kepentingan – dilaporkan keluar dari mesyuarat agung tergempar (EGM) minggu lalu dan mempersoalkan kesahihan perjumpaan itu. Daripada tujuh pemegang saham Med-Bumikar, yang terbesar ialah Majlis Amanah Rakyat (Mara) dengan 29% kepentingan. Enam lagi pihak terdiri daripada keluarga pengasasnya. Laporan itu juga menyatakan, Mara yang ingin menjual kepentingan itu turut mendapat sokongan daripada dua lagi pihak pemegang saham berkenaan.

“Dalam EGM itu, 52.06% daripada kepentingan keseluruhan milik Med-Bumikar telah diluluskan selari dengan resolusi EGM berkenaan, iaitu untuk menerima tawaran UMW, tertaklum kepada beberapa keperluan dan syarat.

UMW selangkah lebih hampir dalam bidaan Perodua

“Sebagai tambahan, semua pemegang saham juga mencaadangkan lembaga itu untuk memebentuk sebuah komiti khas untuk berunding dengan UMW, mewakili kepentingan syarikat,” jelas Mara di dalam sebuah kenyataannya. Setiap keputusan yang dibuat oleh Mara juga adalah berpandukan potensi manfaat strategik kepada Mara sebagai sebuah entiti, semua pemegang sahamnya dan juga kepada negara.

Bulan lalu, pemegang saham yang membantah hasrat itu, diketuai oleh Pengerusi Eksekutif, Datuk Abdul Rahim Abdul Halim, telah memfailkan injuksi untuk menghentikan EGM tersebut, tetapi permohonannya ditolak oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Lembaga pengarah Med-Bumikar terlebih dahulu menolak tawaran UMW (RM2.56 bagi setiap saham MBM) kerana nilainya disifatkan rendah.

Sekiranya berjaya membeli kepentingan Med-Bumikar dalam MBMR, UMW berhasrat untuk menswastakan syarikat itu, yang turut memiliki kepentingan dalam Kumpulan Simpanan Wang Pekerja (KWSP, 15.87%) dan syarikat insurans AIA (4.2%).

UMW selangkah lebih hampir dalam bidaan Perodua

Di dalam Perodua ketika ini, UMW merupakan pemilik saham terbesar dengan 38% kepentingan, diikuti MBMR dengan 22.58% dan PNB Equity Resources dengan 10%. UMW mencadangkan pada Februari lalu untuk mengambil alih kepentingan PNB dalam Perodua dan mengambil alih MBMR. Jika kedua-dua perkara ini menjadi kenyataan, UMW akan memiliki kepentingan ekuiti sebanyak 70.6% dalam Perodua.

UMW perlu menanggung kos sebanyak RM501 juta untuk MBMR, dengan menilai syarikat itu sekitar RM1 bilion. Pengambil alihan kepentingan 10% PNB pula akan menelan belanja RM417.5 juta.

Bagaimanapun, terdapat beberapa halangan lagi yang masih tersisa untuk UMW. Mereka perlu mendapatkan persetujuan daripada rakan perniagaan Perodua, iaitu Daihatsu. Di dalam laporan sebelum ini, khabarnya syarikat Jepun itu tidak bersetuju dengan langkah oleh UMW ini. Pemegang saham dalam Perodua juga boleh menolak langkah ini sekiranya pemegang saham sedia ada berhasrat untuk keluar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required