ETCM jangka harga kenderaan mungkin akan naik sedikit selepas peralihan semula dari GST kepada SST

ETCM jangka harga kenderaan mungkin akan naik sedikit selepas peralihan semula dari GST kepada SST

Di dalam sidang media pelancaran Nissan Serena S-Hybrid 2018 yang berlangsung pagi tadi, antara perkara yang mendapat perhatian ialah apa yang boleh dijangkakan sebaik sahaja cukai barangan dan perkhidmatan (GST) sebanyak 6% dimansuhkan semula dan diganti dengan cukai jualan (SST) sebanyak 10% seperti yang diamalkan sebelum ini.

Adakan perubahan pada harga kenderaan – terutamanya Nissan Serena tebraru ini, yang diperkenalkan dalam tempoh peralihan pelaksanaan dua cukai terbabit – dan apakah perancangan Edaran Tan Chong Motor (ETCM) selalu pengedar Nissan untuk berdepan dengan perkara itu?

Menurut Pengarah Jualan dan Pemasaran ETCM, Chris Tan memaklumkan, berdasarkan pelaksanaan dan peralihan antara dua cukai yang dinyatakan itu sebelum ini, ada kemungkinan harga kenderaan akan naik sedikit.

“Hampir semua jenama, ketika beralih dari pelaksanaan cukai jualan ke GST sebelum ini, harga kenderaan berkurangan sedikit,” ujar beliau. “Jadi, jika pelaksanaan cukai berkaitan selepas ini akan beralih semula kepada kaedah sebelum ini, maka logiknya akan ada peningkatan harga. Jika ini situasinya, sekarang mungkin masa terbaik untuk membeli kenderaan, kerana untuk masa akan datang, harga kenderaan mungkin akan sedikit meningkat,” jelas beliau.

ETCM jangka harga kenderaan mungkin akan naik sedikit selepas peralihan semula dari GST kepada SST

Untuk itu, ETCM jga akan mempunyai skim perlindungan harga, sama seperti yang diumumkan oleh syarikat berkait dengannya, Motor Image (pengedar kenderaan Subaru) hari ini. Di bawah program berkenaan, pelanggan yang membeli kenderaan mereka bermula bulan ini akan diberikan pemulangan semula atau refund bagi perbezaan harga yang ada sekiranya harga selepas pemansuhan GST nanti menjadi lebih rendah. Apa pun, bagaimana bentuk refund atau pemulangan itu akan dilakukan masih belum ditentukan ketika ini.

“Tetapi, sekiranya harga kenderaan akan meningkat selepas ini, mereka yang membuat pembelian ketika ini sudah tentu akan lebih beruntung,” tambahnya. Beliau juga yakin kerajaan baru ini akan meletakkan kepentingan rakyat dan pelanggan di hadapan, dan apa pun keputusan yang diambil nanti akan menjurus kepada “situasi harga yang positif”.

Bagi Subaru pula, program khas berkenaan bertujuan untuk mengekalkan harga kenderaan Subaru ketika ini sehingga 18 Ogos nanti. Sekiranya harga lebih rendah selepas pelaksanaan semula cukai jualan selepas ini, Motor Image akan memberi pulangan atau refund terhadap baki perbezaan yang terlibat dalam bentuk baucar servis dalam jumlah yang sama atau setara. Bagi kenderaan yang sudah ditempah tetapi belum di daftarkan pula, harganya akan diselaraskan serta-merta.

Apa pun, semua perkara berkaitan akan hanya dapat ditetapkan sebaik sahaja kaedah dan pengiraan cukai yang akan dilaksanakan selepas ini diumumkan dengan lebih terperinci oleh kerajaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required