Nissan Serena S-Hybrid 2.0L 2018 dilancarkan di M’sia – dua varian, harga bermula dari RM136k-RM148k

Nissan Serena S-Hybrid 2.0L 2018 dilancarkan di M’sia – dua varian, harga bermula dari RM136k-RM148k

Setelah ditampilkan dalam pra-tonton media dan dibuka untuk tempahan awal April lalu, Edaran Tan Chong Motor (ETCM) kini memperkenalkan model MPV tujuh-tempat duduk Nissan Serena S-Hybrid 2018 secara rasmi untuk pasaran tempatan.

Seperti yang diumumkan sebelum ini, terdapat dua varian ditawarkan, iaitu Highway Star dan Premium Highway Star. Masing-masing dijual pada harga RM135,500 dan RM147,500 – harga atas jalan tanpa insurans.

Meninjau kembali ciri-ciri yang membezakan kedua-dua varian ini, Premium Highway Star diberikan tambahan ciri lain seperti warna luaran dwi-tona dan senarai kelengkapan eksklusif. Tiga pilihan warna dwi-tona disediakan – Imperial Umber (bumbung)/Cashmere Gold (badan), Diamond Black (bumbung)/Tungsten Silver (badan) dan Diamond Black (bumbung)/Brilliant White (badan).

Nissan Serena S-Hybrid 2.0L 2018 dilancarkan di M’sia – dua varian, harga bermula dari RM136k-RM148k

Di dalam, ia hadir dengan tempat duduk material gabungan kulit dengan dua pilihan warna – dwi-tona Truffle Brown/Chesnut atau dalam warna hitam sepenuhnya. Kelengkapan lain yang ada termasuk panel LCD 10.1-inci pada bumbung, Tech-On Tray Mat, perakam video DVR, lampu kabin LED, rim aloi 16-inci, visor pintu, filem keselamatan V-Kool 4Mil dan body coating ThreeBond Ultra Glass.

Secara umumnya, MPV ini menggunakan penjana kuasa yang sama seperti C26 Serena, dengan enjin MR20DD 2.0 liter suntikan-terus CVTC-berkembar empat-silinder petrol yang menawarkan 150 PS pada 6,000 rpm dan 200 Nm pada 4,400 rpm.

Unit ini turut dipadankan dengan transmisi Xtronic CVT, yang ditambah dengan motor ECO (1.9 kW) untuk mengawal ciri Idling Stop dan berfungsi juga sebagai pengganti semasa nyah-pecutan. Ia juga mempunyai 48 Nm tork tambahan.

Tahap penggunaan minyak yang dicatatkan oleh model ini pula ialah 14.2 km/l (kitaran NEDC). Ini memberikan peningkatan kecekapan bahan api sebanyak 13% berbanding yang sebelumnya.

Untuk keselesaan penumpang, ruang kabinnya juga menerima keluasan tambahan – lebar ruang dalamnya ditambah sebanyak 65 mm, manakala panjang ruang berkenaan pula ditambah 180 mm berbanding versi sebelum ini. Barisan kedua juga menggunakan “captain seat” dengan dua perehat lengan.

Ciri-ciri menarik lain yang ada pada model ini adalah seperti tujuh slot USB untuk mengecas peranti elektronik setiap penumpang, pintu belakang yang mempunyai dua bahagian untuk bukaan, Intelligent Key dengan fungsi Push/Start serta paparan audio Clarion 6.75-inci dengan enam pembesar suara.

Antara pembaharuan yang diberikan pada model baru Serena S-Hybrid ini termasuk kabin yang lebih senyap, nisbah steering rack yang ditingkatkan (untuk maklum balas yang lebih cepat) serta variable assist pada stereng kuasa elektriknya agar menjadi lebih ringan ketika kelajuan rendah dan menjadi lebih berat ketika kelajuan ditingkatkan.

Selain itu, mounting suspensi depan dan belakang juga dikeraskan, disertakan dengan injap prestasi tiggi di dalam penyerap hentak, menjadikan pemanduan lebih stabil dan selesa.

Kelengkapan standard yang ada bagi MPV tujuh-tempat duduk ini (dengan 13 konfigurasi berbeza) termasuk pintu gelungsur dwi-kuasa, Paparan Pandangan Sekeliling 360-darjah (I-AVM) dengan Pengesan Objek Bergerak Pintar (I-MOD).

Kelengkapan keselamatan yang tersedia termasuklah kawalan dinamik kenderaan (VDC), ABS dan EBD, bantuan mula mendaki, kawalan cengkaman (TCS) enam beg udara dan dua cagak Isofix. Nissan Serena 2.0L terbaru ini datang dengan jaminan lima-tahun tanpa had perbatuan.

Istimewa sempena kempen pengenalannya, turut ditawarkan ialah promosi Servis Penyelenggaraan selama tiga tahun/60,000 km (yang mana dahulu). Selain itu, 500 unit pertama yang didaftarkan juga akan menerima kotak pendingin mudah alih Terzo oleh PIAA, bernilai RM500.

Untuk perincian lebih lanjut berkaitan model ini, layari juga Carbase.my

Nissan Serena S-Hybrid C27 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Mengapa varian ini tidak dilengkapi dengan tayar simpanan? Jika berlaku kes seperti tayar pecah di tengah jalan, bagaimana pemandu ganti tayar yang pecah jika tiada tayar simpanan?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required